از پره های هواپیما تا خودروسازی “داستان تکامل لوگوی BMW “

ضرورت طراحی لوگو برای صنعت گردشگری چیست و وضعیت ایران در زمینه لوگو گردشگری چگونه است ؟
اسفند ۲۶, ۱۳۹۷
نشانه های ضعف در طراحی لوگو و نشانه های یک لوگو ضعیف
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸

از پره های هواپیما تا خودروسازی “داستان تکامل لوگوی BMW “

داستان شرکت خودروسازی BMW و لوگو BMW موضوع این مقاله آموزش طراحی لوگو است.

آیا تا کنون با خود فکر کرده اید که چرا برخی از لوگوهای مربوط به برندها در ذهن شما می ماند ؟ یا علاقه خاصی به شکل و طرح لوگوی آن پیدا می کنید و تمایل دارید آن لوگو را حتی در بخشهایی از زندگیتان که ربطی به آن برند ندارد ببینید ؟ یکی از مشهورترین و جذاب ترین برندها ، برندهای مربوط به خودروهای معروف جهان است. در این میان BMW یکی از برندهای محبوب خودروسازی است که جایگاه ویژه ای در ذهن مشتریان و مخاطبان دارد.

روند تغییر لوگو BMW - تکامل لوگو BMW

لوگوی زیبا و به خاطر ماندنی که BMW برای خودروهای خود انتخاب کرده است یکی از جالب ترین داستانهای مربوط به تکامل لوگوهای مربوط به برندها را دارد. یکی از رمزهای موفقیت BMW ، المان جذاب و زیبایی است که برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده است. لوگوی این شرکت علاوه بر اینکه زیبایی بصری و سادگی جذابی دارد بلکه به خوبی می تواند نشان دهنده هویت این شرکت باشد. احتمالاً بسیاری از افراد اطلاع دقیقی ندارند که لوگوی طراحی شده برای این شرکت چرا به این شکل انتخاب شده است.

البته همه می دانیم که انتخاب لوگو برای شرکتهای بزرگ و معروف کار زمان بری است و قطعاً فرآیند طولانی داشته است. لوگوی این شرکت نیز دارای داستانی است که در طراحی این لوگو نقش زیادی داشته و بر زیبایی و جذابیت این لوگو می افزاید. شرکت BMW در پیشینه خود طراحی موتورهای هواپیما را دارد. به همین دلیل ، لوگوی برند BMW به شکل پره های هواپیما طراحی شده است. این لوگو به اندازه ای زیباست و با داستان و پیشینه خود هماهنگی دارد که می تواند هیجانات هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد و به راحتی در ذهن و قلب آنها ثبت شود. علاوه بر این پیشینه که در طراحی لوگوی این شرکت نقش به سزایی داشته است ، با یک ابتکار و خلاقیت بسیار جذاب می توان علاوه بر پره های هواپیما ، چرخهای اتومبیل را نیز به خوبی تداعی کرد.

زیرا چرخهای اتومبیل را که در یک شکل دایره ای است تداعی می کند و رنگ آبی و سفید آن نیز شبیه چرخش چرخهای یک خودرو است. شاید با مطرح کردن و دانستن داستان و خلاقیت زیبایی که در طراحی لوگوی BMW اتفاق افتاده است بتوانیم به اهمیت طراحی لوگو و احساسی که در مخاطبان ایجاد می کند پی ببریم. می توان گفت پایه های اصلی یک خلاقیت ، مشاهده طولانی مدت است. یعنی با مشاهده عمیق و طولانی مدت یک چیز می توانیم به ایده های ناب و جدیدی برسیم. در تاریخچه شرکت BMW نیز آمده است که متخصصان و مهندسان این شرکت ، مدتها به حرکت هواپیما و چرخش پره های آن خیره می شدند و همین مشاهده عمیق و طولانی مدت ایده لوگوی BMW را در ذهن آنها جرقه زده است.

در کنار داستانی که  در بالا ذکر شد ، داستانهای متعدد دیگری نیز مطرح شده است. مانند اینکه رنگهای انتخاب شده برای این لوگو ، برگرفته از پرچم کشوری است که لوگوی BMW در آن شکل گرفته است. اما با تمامی این اوصاف ، می دانیم که داستان لوگوها و برندها و در کنار آن خلاقیتی که وجود دارد چقدر می تواند در محبوبیت یک لوگو و ماندگاری آن مهم باشد. جایگاه این لوگو در حدی است که می توانیم بگوییم طراحی خاص این لوگو به خودروهای تولید شده توسط این شرکت محبوبیت و اعتبار بخشیده است.

بنابراین می توانیم به خوبی نتیجه بگیریم که حتی یک لوگو به تنهایی می تواند هویت داشته باشد و این لوگو باشد که به کسب و کار شما اعتبار بخشد. به همین دلیل است که در بازاریابی یا هر فعالیت دیگری به خلق و طراحی لوگو تا این حد تأکید می شود.

دیدگاه ها بسته شده است