تکنیکهای طراحی لوگوی مناسب برای آشپزخانه های تهیه غذا
آذر ۱۴, ۱۳۹۹
طراحی لوگو برای خدمات کامپیوتری
دی ۱۵, ۱۳۹۹

طراحی لوگوی موسسه انتشارات کتاب

یکی از حوزه های فرهنگی مهم در هر کشوری ، فعالیتهای مربوط به تألیف و چاپ کتاب است.

هر چند رسانه های مختلف گسترش پیدا کرده است ولی نمی توانیم نقش و جایگاه کتاب در کشورها و فرهنگهای مختلف را نادیده بگیریم. کتابها به عنوان اصیل ترین منبع کسب اطلاعات و ثبت وقایع و انتقال فرهنگ و تاریخ و بسیاری از عناصر فرهنگی دیگر ،  همچنان مورد توجه بسیاری از افراد هستند. در کشور ما نیز تعداد افرادی که در حوزه چاپ و نشر کتاب فعالیت می کنند کم نیست. بنابراین رقابت بسیار زیادی در بین آنها وجود دارد.

یکی از مؤلفه های مهم برای ناشران این است که بتوانند لوگوی مناسبی برای فعالیت خود طراحی کنند تا بتوانند از طریق نماد خود ارتباط مناسبی با مخاطبانشان برقرار کنند. همه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند می دانند که طراحی یک لوگوی مناسب برای نشر چقدر می تواند اهمیت داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله به نحوه طراحی لوگوی مناسب برای نشر می پردازیم.

یک) نماد مناسب

قبل از هر چیزی باید مناسب ترین نمادها را برای لوگوی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال ، نمادهایی مانند تصویر کتاب یکی از پر کاربردترین نمادها برای این دسته از لوگوها است ولی تا حدودی تکراری شده و نمی تواند در این زمینه نوآوری و جذابیت لازم را داشته باشد. پس سعی کنید به نمادهای مطابق با این فعالیت دقت زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال می توانید از نمادهایی که ارتباط معنایی با کتاب و نشر کتاب دارند استفاده کنید. به عنوان مثال ، کتابها موجب ارتقاء استعدادها و توانایی های انسانها می شوند و رشد و شکوفایی را برای آنها به ارمغان می آورند. بنابراین نمادهایی که مرتبط با نشانه های رشد و شکوفایی مانند نماد گیاهان که رشد پیدا می کنند یا حتی دانه های در حال رشد نیز می تواند از جمله نمادهای قابل قبول و مناسب به حساب بیاید.

از طرف دیگر ، کتابها می توانند شما را به دنیای دیگری برده و ذهن شما را از محیط اطرافتان دور کنند ؛ بنابراین می توانید از نمادهای پرنده یا سایر نمادهای مرتبط با این مفهوم نیز به خوبی استفاده کنید.

دو) لوگوی ترکیبی

پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی لوگوهای مربوط به نشر از لوگوهای ترکیبی یعنی ترکیب یک نماد با نام انتشارات استفاده کنید. چرا که فعالیت شما مرتبط با نشر کلمات و گسترش ادبیات نوشتاری در میان اقشار مختلف مردم است پس چه بهتر است که نمادهای مرتبط با نشر خود را با نام او ترکیب کرده و در یک ساختار زیبا طراحی کنید. از طرفی ، نام انتشارات شما می تواند کمک زیادی به شناخته شدن و معرفی شما به مخاطبانتان کند. پس این مسئله مهم را همواره مد نظر داشته باشید.

سه) رنگ لوگوی نشر

به نظر می رسد رنگ سیاه برای طراحی لوگو مناسب تر از سایر رنگها باشد. چرا که لوگوی شما بیشتر در صفحات کتاب و جلد آنها درج می شود. بنابراین ، خواه ناخواه به رنگ سیاه درج می شود. البته می توانید متناسب با موضوع خود از رنگهای مختلف نیز استفاده کنید به عنوان مثال ، اگر ناشر کتابهای مذهبی هستید می توانید رنگ سبز را برای لوگوی خود انتخاب کنید که معمولاً به عنوان مناسب ترین رنگ برای این لوگوها در نظر گرفته می شود.

چهار) فونت نوشتار لوگو

فونتی که با آن نوشتارهای مربوط به لوگوی خود را می نویسید نیز بسیار مهم است. با توجه به اینکه مضمون کتابهایی که شما منتشر می کنید چه مضمونی است می توانید از فونتهای مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال ، برای انتشارات کودک و نوجوان فونتهای فانتزی تر پیشنهاد می شود. برای کتابهای حوزه ادبیات فونت نستعلیق یا برای کتابهای علمی از فونتهای زاویه دار تر استفاده کنید.

دیدگاه ها بسته شده است