آمیختگی ویژگی ها، ترکیب صورت ها در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها

طراحی لوگو در ارتباط پذیری با موضوع
بهمن ۲۷, ۱۳۹۶
اهمیت رنگ در طراحی لوگو
اسفند ۱۶, ۱۳۹۶

آمیختگی ویژگی ها، ترکیب صورت ها در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها

آمیختگی ویژگی ها، ترکیب صورت ها در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها موضوعی است که در این نوشتار نویسنده به آن می پردازد .

همانطور که می دانید ، تا آن جا که به طراحی گرافیک مربوط می شود، یک طراحی لوگو ممکن است از هیچیک از ویژگی ها و شرایط ذکر شده در سه مقاله قبلی سایت لوگو برتر تبعیت نکند و یا تابع برخی از آنها باشد و همچنان مورد استقبال عموم مخاطبین نیز واقع شود . برای مثال در بعضی از موارد فقط کافیست طراحی آرم شرکت ها از نظر بصری ساده و برای عموم به اصطلاح قابل دیدن تا حدودی قابل فهم باشد و تنها به دلیل ترکیب بندی جدید و خلاق طراحی و با استفاده ماهرانه از فنون بصری بشود آن را از دو سو خواند .

برای مثال از یک طرف بشود آن را به فارسی خواند و از سمتی دیگر به لاتین و طراحی لوگو با موضوع و محتوای کار سفارش دهنده طراحی آرم ارتباط مستقیمی نداشته باشد . در شرایطی که این روش پیش از آن دیده نشده باشد و برای مخاطبین تازگی داشته باشد از آن استقبال می کنند به خاطر متمایز بودنش آن را به خاطر می سپارند . ولی به مجرد آنکه شبیه به این کار در موارد دیگری هم مشاهده شود دیگر آن شیوه از نظر می افتد و تاثیر خود را از دست می دهد و طراح یا طراحان برای کارهای بعدی باید به فکر روش های دیگری باشند . در هر صورت در این مثال نیز چند ویژگی از شرایط یک لوگو موفق از نظر طراحی و موفقیت آن در نظر مخاطبین مشاهده می شود ، ولی در میان همه آنها نوآوری و خلاقیت است که برگ برنده طراحی لوگو و طراحی آرم را با خود دارد .

به طراحی لوگو زیر که استاد مرتضی ممیز آن را در نیمه اول دهه پنجاه برای «سازمان استاندارد ایران» طراحی کردند توجه کنید . نشانه «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» از یک حرف لاتینS  بزرگ تشکیل شده است که در داخل آن از راست به چپ کلمه فارسی ایران به طرزی خاص نوشته شده است ، ولی در همین نوشته از چپ به راست حروف لاتین isiri  خوانده می شود که حروف اختصاری نام مؤسسه به لاتین است

لوگو اداره استاندارد - استاندارد ملی ایران

Institute of Standard and Industrial of Iran

طراحی آرم ممکن است آن طور که ما از آن انتظار داریم ساده و خلاصه نباشد و طراح با مهارت تمام به نحوی از فنون بصری گرافیک استفاده کرده باشد که با وجود داشتن جزیبانی خاص طراحی لوگو استحکام خود را حفظ کرده باشد و به دلیل تازگی و نوآوری مورد علاقه و توجه عموم واقع شده باشد و به یاد ماندنی

نیز شود . البته باید یادآوری کرد که روش ساده کردن و حذف جزئیات معمولا یکی از روش های کلیدی برای رسیدن به یک لوگو خوب است و این موضوع نه فقط به خاطر فیزیولوژی چشم انسان و اولویت در به خاطر سپردن شکل های ساده است بلکه با توجه به محدودیت هایی که معمولا در فن آوری های مختلف برای تولید و نشر وجود دارد ، بهتر است طراح ، لوگو را طوری بسازد که در اندازه های بسیار کوچک نیز بتواند انسجام و هویت خود را حفظ کند و برای رسیدن به این هدف هرچه ساده تر بودن لوگو مطمئن تر است .

از طرفی دیگر برای نوع ترکیبی از شکل در طراحی لوگو می توان از نشانه هایی یاد کرد که در نظر اول بسیار ساده و با قلمی کاملا خوانا و به شکل لوگو تایپ با نشانه نوشته ساخته شده اند ولی به ظرایف تصویری پنهانی در طراحی آنها توجه شده است که باعث می شوند به طور غیر مستقیم در خاطر گروه معینی از مخاطبین بیننده باقی بمانند. برای مثال دوربین عکاسی «کانن» از یک سو با انتخاب نام برای خود ، بر اساس کلمه «کانن» در زبان لاتین به معنی توپ جنگی و با حذف یک حرف «ن» از اسم اصلی به منظور ساده کردن اسم ، اشارهای غیر مستقیم به فعل «شلیک کردن» می کند . ازطرف دیگر انتخاب کننده این نام می داند که فعل « شلیک کردن » در زبان انگلیسی مورد استفاده بخش مهمی از خریداران این وسیله است ، زیرا این اصطلاح به «عکاسی» نیز اطلاق می شود .

پس از این نام گزینی هوشمندانه ، طراح آن را با کار گرافیکی خود تکمیل کرده است . به این ترتیب که حروف نشانه نوشته یا لوگو تایپ را به سبک حروفی که روی بدنه این نوع سلاح ها در قدیم حک می کردند طراحی کرده است . بیننده ای که اصطلاح «شلیک کردن برای عکاسی در انگلیسی را می داند ، به صورتی غیر مستقیم و ناخودآگاه همه این روابط ظریف را به سرعت در می یابد یا به نظر خود کشف می کند و نشانه نوشته «کانن» از اینجا قدرت تأثیر پذیری پنهانش را پیدا می کند.

canon

این لوگو ، در عین حال که نشانه نوشته یا لوگوتایپ است ، با ظرافت و خوش فکری نشانه ای تصویری نیز هست زیرا شباهت آن به نوشته های حکاکی شده روی بدنه توپ جنگی به آن جنبه تصویری نیز می دهد که بر الفبا و خواندن ساده آن افزوده شده است . در واقع سبک نوشتن به صورت تلویحی عنصر تصویری و نوشتاری را در هم آمیخته است و در نتیجه با دیدن آن مخاطب معنای مرتبط دیگری را نیز از لوگو استنباط می کند.

شرح موضوع آمیختگی ویژگی ها، ترکیب صورت ها در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها در همین جا به پایان می رسد در مقاله بعدی سایت طراحان سعی می کنیم به شرح و پیشینه ، سیر و گرایش ها در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها بپردازیم

لازم به ذکر است که شما خوانندگان گرامی جهت دریافت مشاور و سفارش طراحی لوگو و با خبر شدن از روش های طرح لوگو و یا طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی پوستر ، طراحی بسته بندی ، طراحی لیبل طراحی ست اوراق اداری ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت و یا سفارش چاپ گاتالوگ ، چاپ بروشور ، چاپ ست اوراق اداری ، چاپ بسته بندی ، چاپ لیبل و چاپ کارت ویزیت می توانید با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷ تماس حاصل فرمایید

دیدگاه ها بسته شده است