تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم )

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم )
آذر ۳, ۱۳۹۶
تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم )
آذر ۱۱, ۱۳۹۶

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم )

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم ) موضوعی است که در ادامه دو مقاله قبلی سایت طراحان برتر به آن می پردازیم .

رویکرد جدید مقالات طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت های در سایت طراحان برتر ، تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم ) می باشد ، در این مقالات سعی داریم روش فکر کردن درست و علمی را به شما طراحان گرامی آموزش دهیم ، پس با ما در سری مقالات جدید تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم ) همراه باشید .

بسیاری از متفکران در حوزه های مختلف علوم انسانی مثل زبان شناسی ، سمیولوژی ، فلسفه ، منطق ، روانشناسی و غیره در زمینه درک ماهیت نظام طراحی لوگو و شیوه کارکرد یا معانی طراحی لوگو پژوهش و نظریه پردازی کرده اند که این مباحث موضوع نوشتار های پیش روی شما عزیزان نمی باشد .

طراحی لوگو ساین ها در ارتباط تصویری ، لوگو های انحصاری رایجی هستند که موسسه ها ، مراکز و سازمان های کوچک و برزگ فرهنگی ، خدماتی ، اقتصادی ، سیاسی ،صنعتی ، تولیدی و غیره برای شناساندن خود به جامعه ، آن ها را مورد استفاده قرار می دهند . طراحی و ساختار آن ها کار طراحان گرافیک است . طراحی لوگو در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و به سرعت در سطح مخاطبین و یا بینندگان محلی ، ملی و حتی جهانی منتشر می شود . در سری مقالات جدید سایت طراحان برتر به جز در قسمت های سمیولوژی خلاصه ای برای طراحان گرافیک ، برای اختصار از کلمه لوگو فقط با همین معنی استفاده شده است.

امروزه شاهد تولد روز افزون و بی شمار نوع اخیر نشانه ها در سطح محلی ، ملی و جهانی هستم و طراحی لوگو یکی از اشتغال های حرفه ای طراحان گرافیک است . که نقش مهمی در تکوین زبان بصری معاصر دارد . بررسی حاضر از دیدگاه این شاخه از هنرهای کاربردی یعنی طراحی گرافیک انجام شده است . با این وصف از آنجا که برخی از شیوه های تحلیل گرانه سمیولوژی ، در تجزیه و تحلیل و فهم آثار گرافیک ، مثل ، طراحی پوستر ، طراحی بنر ، طراحی ست اوراق اداری ، طراحی کارت ویزیت و طراحی کاتالوگ به خصوص طراحی لوگو و یا طراحی آرم می تواند سودمند باشد و بخشی از محتوای تولیدی جدید به آن اختصاص داده خواهد شد .

برای تجریه و تحلیل آثار طراحان گرافیک نظیر پوستر ها ، بنر ها ، آرم ها و …. شیوه معین و ثابتی تدوین نشده است . برای این منظور معمولا به صورت سنتی ، کم و بیش از روش های تحلیل گرایانه فرمالیست و گاه پاره ای از مکاتب روانشناسی ، و یا در بعضی موارد روش های علوم ارتباطات استفاده شده است . این روش ها محدودیت ها و نقایص خاص خود را دارند و در تحلیل آثار گرافیک بخصوص طراحی لوگو دچار پیش داوری هایی می شوند که مهمترین آن ها یکسان دیدن ، عمومیت دادن جهانی و کم توجهی به تاریخ ، زمان ، مکان و فرهنگ های بومی است .

سمیولوژی یک عنوان کلی برای مجموعه نظریات چند گانه و گاه ناهمگون است که از زمان بنیان گذاری تحول و توسعه تا کنون بیش از یک قرن از آن می گذرد . سمیولوژی تا زمان حاضر صورت های مختلف بسیاری به خود گرفته است . ترجمه رایج سمیولوژی به فارسی لوگو شناسی است ولی حوزه عمده مفاهیم و توجهات نظری آن زبان و نشانه ها در فرهنگ هاست و موضوع توجه اصلی لوگو شناسی بررسی طراحی آرم در گرافیک و ارتباط تصویری نیست و از این رو بخصوص در سری جدید مقالات سایت طراحان برتر که موضوع طراحی آرم شرکت ها با معنای گرافیکی آن مورد نظر است ، ترجیح داده شده است برای جلوگیری از تداخل و سر در گمی واژه ها ، از کلمه سمیولوژی استفاده می شود .

طراحی لوگو در شاخه های مختلف سمیولوژی به صورت قالب ، نظام های لوگویی مانند زبان و فرهنگ را مورد تحلیل یا نقد قرار می دهد از این رو در توضیح طراحی لوگو هایی که انجام شده گرافیک بسیار ضعیف است . هر چند کوشش های نظری در زمینه سمیولوژی کاربردی از نظر نظریه پردازان این رشته انجام شده است که در آن به نشانه های طراحی شده امروزی و مورد نظر ما توجهاتی حاشیه ای شده است ، ولی این نظریات همچنان قادر به ارائه توضیح و تشریح جامع و قانع کننده درباره این موضوع در ارتباط تصویری نیستند . مهمترین دلیل این ضعف در صنعت طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها این است که لوگو ها در طراحی گرافیک هر یک به تنهایی واحد بصری مستقل و حداقل به ظاهر خارج از هر نظام دیگر هستند . علاوه بر این طراحان نیز سعی زیادی می کنند که هر نشانه را به صورت منحصر به فرد و نو طراحی کنند . با این حال بینندگان مخاطبان بی شمار این نشانه ها ، از طریق انتشار انبوه در انواع رسانه ها به سرعت آن ها را یاد می گیرند و مورد استفاده قرار می دهند . به نظر می رسد ، لوگو شناسی برای لوگو ها در طراحی گرافیک هنوز در انتظار مطالعه ، پژوهش و تدوین از طرف خود طراحان گرافیک است . ولی نکته بسیار سودمندی که دیدگاه سمیولوژی برای طراحان گرافیک دارد ، این است که در آن هر طراحی لوگو به طور کلی نوعی زبان تلقی می شود ، در نتیجه و به ناچار کم و بیش به فرهنگ نیز نگاه می کند . از این جهت ، روش ها و مفاهیم نظری سمیولوژی کاربردی برای طراحان گرافیک که سازنده و تدوین کننده های مهم زبان بصری دوران حاضرند ، درس های سودمند زیادی دارد، توجه و الهام گرفتن یا حتی اقتباس از مفاهیم و روش های سمیولوژی ، می تواند طراحان گرافیک را در ساخت و ساز ، تشریح و آموزش موضوع کارشان یاری کند .

اما موضوع لوگو شناسی یا سمیولوژی در همین جا تمام نمی شود مطمئنا در مقالات بعدی به آن بیشتر خواهیم پرداخت ، پس با سری مقالات جدید ما در خصوص تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم ) همراه باشید

شما می توانید برای مشاوره و سفارش طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت خود با شماره تلفن ۷۷۱۳۵۱۲۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید

ادامه دارد …

دیدگاه ها بسته شده است