ضرورت طراحی لوگو برای صنعت گردشگری چیست و وضعیت ایران در زمینه لوگو گردشگری چگونه است ؟

سه اصل طراحی لوگو برای خدمات بهداشتی و پزشکی
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷
از پره های هواپیما تا خودروسازی “داستان تکامل لوگوی BMW “
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

ضرورت طراحی لوگو برای صنعت گردشگری چیست و وضعیت ایران در زمینه لوگو گردشگری چگونه است ؟

ضرورت طراحی لوگو برای صنعت گردشگری و وضعیت ایران در زمینه لوگو گردشگری موضوع این مطلب آموزشی طراحی لوگو می باشد.

اکثر کشورهای جهان در زمینه توریسم و جذب توریست فعالیت می کنند. آنها سعی می کنند همه جوانب فعالیت خود را به روز کنند و بتوانند در رقابت با رقبا عملکرد بهتری داشته باشند. در این زمینه ، به اولین چیزی که فکر می کنند طراحی لوگوی مناسب و سپس شعاری است که برای خود طراحی می کنند. طراحی لوگو برای کسب و کارهای مرتبط با توریسم موجب می شود لذت مسافرت و گردشگری با دیدن این لوگوها در ذهن تداعی شود. می توان گفت ، لوگو به تصویر کشیدن اعتمادی است که شما قبلاً برای مخاطبان خود ایجاد کرده اید.

شاید تفکر برخی از افراد به ویژه در ایران این باشد که طراحی لوگو برند برای صنعت گردشگری یک کار اضافی است یا اینکه این کار برای فعالیتهای مربوط به صنعت گردشگری چندان ضرورتی ندارد. در حالی که در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا ، لوگوهای بزرگ گردشگری طراحی شده و برای برندسازی آنها تلاش بسیاری می شود. همگی این فعالیتها ، موجب سرازیر شدن ثروتهای زیادی به این کشورها می شود به نوعی که بیشتر درآمد سرانه این کشورها از صنعت توریسم به دست می آید. برای به دست آوردن سود از صنعت گردشگری نیاز است به چشم یک کسب و کار حرفه ای و یک صنعت لازم به آن نگاه شود. در درجه اول بهتر است برنامه ریزیهای درستی برای این صنعت انجام شود در مرحله بعدی باید همانند هر کسب وکاری در این زمینه نیز برند سازی اتفاق بیافتد.

برای برندسازی در هر فعالیتی باید لوگوی مناسب برای به تصویر کشیدن آن برند وجود داشته باشد. لوگوهای بسیاری در دنیا برای کسب و کارهای مرتبط با گردشگری طراحی شده است. یکی از نشانه های کشورهایی که برندهای گردشگری دارند این است که لوگوهایی را با نام کشور شان طراحی می کنند. در این لوگوها معمولاً سادگی و جذابیت جزء دو مؤلفه ای هستند که در نظر گرفته می شوند. لوگوهای انتخاب شده باید متناسب با گردشگری باشند و به نوعی نماد آنها را به تصویر بکشند.

در لوگوهای گردشگری ممکن است نمادهای مختلفی با توجه به سلیقه افراد یا کشورها انتخاب شود ولی به طور کلی سعی می شود نمادی را انتخاب کنند که همخوانی بیشتری با صنعت گردشگری داشته و تداعی کننده جذابیتهای گردشگری آن کشور باشد. ممکن است در برخی از کشورها نمادی از آن کشور را به عنوان بخشی از نماد گردشگری خود انتخاب کنند. به عنوان مثال در لوگوی گردشگری کشور هلند ، تصویر یک گل نارنجی رنگ وجود دارد که نمادی از شهرت این کشور در جهان است.

سازمان جهانی گردشگری نیز که یکی از معروف ترین سازمان ها در این حوزه است در لوگوی خود از یک علامت کره زمین و دو خط اطراف آن که به رنگ آبی هستند استفاده کرده است. نکته ای که در لوگوی تمامی کشورها وجود دارد این است که در لوگوی همه آنها علاوه بر اینکه از نماد اصلی آن کشور برای طراحی لوگو استفاده شده است بلکه نام آن کشور نیز در کنار نماد آن با یک فونت تقریباً فانتزی نوشته شده است. علت انتخاب این فونت شاید این باشد که تفریح و گردشگری شامل تجارب هیجان انگیز برای انسانهاست و استفاده از نوشته ها و نمادهای رسمی برای لوگوی آنها نمی تواند چندان جذاب باشد.

نکته جالب دیگر رنگی است که کشورها برای لوگوهای گردشگری خود انتخاب کرده اند. در این لوگوها از رنگهای مختلف استفاده شده است. یعنی سعی نشده است حتماً از رنگهای روشن برای طراحی این لوگوها استفاده شود بلکه از رنگهای تیره مانند سیاه نیز به فراوانی استفاده شده است که لوگوی گردشگری کشور نیوزلند یکی از این لوگوهاست.

متأسفانه در ایران هر چند در سالهای اخیر فراخوانهایی را برای طراحی لوگوی گردشگری اعلام کرده اند ولی هنوز یک نماد ملی برای گردشگری وجود ندارد.


موضوعات مرتبط :

سه اصل طراحی لوگو برای خدمات بهداشتی و پزشکی

طراحی لوگوی مناسب برای مشاورین املاک

۷ اصل طراحی لوگو ورزشی

دیدگاه ها بسته شده است