رسانه های انتشار لوگو
دی ۲۸, ۱۳۹۶
آیکن در طراحی لوگو و طراحی آرم و برند
بهمن ۱۵, ۱۳۹۶

طراحی انواع لوگو تایپ ها

طراحی انواع لوگو تایپ ها به دو بخش لوگو تایپ و مونوگرام ها تقسیم می شود، مقاله ای که پیش رو دارید در خصوص طراحی انواع لوگو تایپ ها می باشد ، پس با ما در سایت لوگو برتر برای در یافت اطلاعات علمی در خصوص طراحی انواع لوگو تایپ ها همراه باشید .

یکی از انواع طراحی نشانه نوشته ها لوگو تایپ های ساده هستند به طراحی لوگویی ، طراحی لوگو تایپ گفته می شود که که طراحی آن با استفاده از نام کامل کالا و یا خدمات باشد . طراحی لوگو تایپ که در عین حال که افراد عادی می توانند آن را بخوانند به راحتی ، به شیوه ای طراحی می شوند که دارای خصوصیات بصری هستند که آنها را به نوعی معنی دار می کند و هر چند غیر مستقیم آن ها را  موضوع سازمان یا محصول مربوط می کند . طراحی لوگو تایپ را در فارسی امروز نشانه نوشته یا نام نوشته که کمی با هم تفاوت دارند می گویند .

طراحی لوگو تایپ باید کاملا خوانا و واضح باشد تا هم بشود آن را به راحتی خواند و هم امکان استفاده از آن به جای طراحی لوگو باشد . طراحی نشانه نوشته یا طراحی لوگو تایپ به اصطلاح تیری است که دو موضوع را هدف قرار می دهد . ولی به دلایلی که مهمترین آنها ویژگی ها و امکانات خط و الفبا در یک زبان است ، گاه طراح با استفاده از امکانات نگارشی در یک زبان ، نام را به صورتی طراحی می کند که خواندن آن دشوار است .

ولی در عوض طراحی لوگو ساین خصوصیات بصری بدیع و چشمگیری می یابد و به شکل یا تصویری تزیینی و انتزاعی بیشتر نزدیک می شود تا نام و کلمه ای برای خواندن . برای این شکل از طراحی آرم ، طبقه دیگری از انواع اضافه نشده و می توان آن را همان طراحی لوگو تایپ محسوب کرد ، ولی از آنجایی که اهمیت حضور نام در کنار طراحی لوگو ساین به جای خود باقیست ، در این موارد بهتر است نام محصول ، خدمات یا سازمان به طرزی خوانا و ساده طراحی لوگو ساین را همراهی کند .

این موضوع در طراحی لوگو تایپ ها های فارسی و امکاناتی که خوشنویسی در زبان به ما می دهد بیشتر اتفاق افتاده است . از سال های دههٔ پنجاه به این طرف لوگو تایپ هایی با این ویژگی در ایران طراحی شده است که بیشتر به فرم های تزیینی هنری شباهت دارند ، خواندن آنها در سطح عموم با سرعت و سهولت امکان ندارد و در واقع بیشتر تصویری جذاب و به یاد ماندنی هستند  و طبعاً هر چند از همان بدو امر نام به صورت ساده و خوانا همراه آنها آمده است ، این نوع لوگو ها نیز مثل طراحی لوگو ها با مرور زمان و بر اثر کثرت استفاده در شرایطی می توانند بدون همراهی نام ، تداعی کنندهٔ موضوع باشند .

مونوگرام

یکی دیگر از انواع طراحی نشانه نوشته یا لوگو تایپ ها مونوگرام ها هستند ، به طراحی لوگو تایپی ؛ مونوگرام گفته می شود که بر اساس حروف اختصاری نام موسسه ، کالا ، یا خدمات طراحی می شوند . مونوگرام ها نیز در کشورهایی که از خط لاتین استفاده می کنند قابل خواندن برای عموم مردم است و در عین حال به خاطر شیوهٔ طراحی در آنها ، به نوعی به موضوع مورد نظرشان مربوط می شود .

باید توجه کرد که نگارش در زبان های لاتین با حروف جدا است و در نتیجه توجه و دیدن حروف مفرد نام برای لاتین زبان ها بسیار ساده و معمول است ، ولی با توجه به الفبا و شیوهٔ به هم پیوستهٔ حروف در نگارش فارسی دیدن حروف مفرد و ارتباط دادن آن با نام مورد نظر غیر عادی و نسبتاً دشوار است . شاید به همین دلیل طراحی لوگو با حروف اختصاری به سبک مونوگرام در فارسی کمتر دیده می شود و شاید هم از این رو ما واژهٔ معادل برای مونوگرام به فارسی نداریم و این واژه کمتر مورد استفادهٔ طراحان گرافیک در ایران قرار گرفته است .

نکتهٔ دیگر آن که استفاده از صورت انتزاعی حروف موجود در نام بدون آن که به خواندن آن توجه شود مونوگرام نیست ، بلکه از نوع دیگری است که به آن پرداخته خواهد شد .

طراحی لوگو ساین

طراحی لوگو ساین از تصویر یا تصاویری ساخته شده اند که به صورت نمادین یا سازمان، محصول یا رسالت او در کارش ارتباط پیدا می کنند . دیدن و فهمیدن طراحی لوگو ساین های نمادین بر حسب تعریف کلی نماد ها در گرو و وابسته به فرهنگ و قرارداد های اجتماعی یا تاریخی و اعتقادی جامعهٔ مخاطب است . یک مثلث ، بز شاخدار ، گل لاله ، کف دست انسان ، مار و یا یک تصویر انتزاعی حلزونی صورت در یک مکان جغرافیایی خاص دارای معنایی است که در جایی دیگر آن معنا را ندارد . اگر عناصر تصویری نماد مورد شناسایی در فرهنگ جامعهٔ مخاطب نباشد ، توجه خاصی نسبت به آن نخواهد شد و بدتر آن که گاه از آن برداشت های نادرست خواهد شد.

مواردی در طراحی آرم گزارش شده است که یک سازمان به این دلیل حتی پس از مدتی استفاده از طراحی لوگو اش ناچار به تغییر و تعویض آن شده است . نکته آخر درباره طراحی لوگو ساین های نمادین اینکه کیفیت تصویری آنها خواه به نوعی شبیه سازی باشد یا انتزاعی ، تزئینی یا هندسی محض ، اشاره آنها به موضوع مثل علایم تصویری راهنما که در مقالات قبلی گفته شد صریح و مستقیم نیست ، بلکه از راه رمز و نماد است که به موضوع مربوط می شوند .

با ما در مقالات بعدی سایت لوگو برتر در خصوص طراحی انواع لوگو همراه باشید، هر هفته دو مقاله در این خصوص در سایت طراحان برتر بارگذاری می شود ، که شما می توانید از محتوای علمی آن ها استفاده کنید .

همچنین شما برای دریافت مشاور و همچنین سفارش آنلاین طراحی لوگو یا طراحی بروشور ، طراحی کاتالوگ ، طراحی و بهینه سازی سایت ، طراحی پوستر و طراحی ست اوراق اداری می توانید با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید .

موضوع مرتبط:

آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی

دیدگاه ها بسته شده است