برخی تمایزات خاص در طراحی لوگو از نظر سمیولیوژیست ها

بررسی سميولوژی طراحی لوگو و یا طراحی آرم از نظر پیرس ( قسمت دوم )
آذر ۲۹, ۱۳۹۶
«مادیت» و «ذهنیت» در طراحی لوگو و زبان از نظر سوسور و پیرس
دی ۵, ۱۳۹۶

برخی تمایزات خاص در طراحی لوگو از نظر سمیولیوژیست ها

برخی تمایزات خاص در طراحی لوگو از نظر سمیولیوژیست ها موضوع اصلی این نوشتار است ، در دهه های اخیر برخی از سمیولوژیست ها تمایز دیگری نیز در طراحی لوگو ها و طراحی آرم ها قائل شده اند و آن دسته بندی طراحی لوگو به دیجیتال و آنالوگ است.

دیجیتال به هر نظامی گفته می شود که اساس آن را رخداد ها یا داده های مستقل ، جدا از هم و ناپیوسته تشکیل می دهند ، مثل کلمات ، شماره ها ، نت های موسیقی ، زبان ، نوشتار و البته تکنولوژی دیجیتال در ضبط تصویر و صدا .

مفهوم آنالوگ ، در مقابل دیجیتال مطرح شده است و به معنای نظامی است که بر مبنای تغییرات تدریجی به هم پیوسته به وجود آمده است مثل یک تصویر ، بو ، طعم مواد ، حالات طبیعی صورت و بدن که برای بیان موضوعی به خود می گیریم و یا جریان برقی سینوسی که می تواند بر روی یک قوسی یا کمان به صورت تدریجی و پیوسته جریان داشته باشد ، در مقابل جریان برق پله ای که منقطع و نا پیوسته است و در نوع خود دیجیتال است .

ساعت معمولی که به کمک عقربه ها و صفحه تقسیم شده اش همیشه و هر لحظه با آن می توانیم ببینیم در چه وقت از روز هستیم آنالوگ است و ساعتی که شماره ها را تا لحظه های معینی نشان می دهد ، دیجیتال است .

به نظر می رسد که انسان ها علاقهٔ خاصی نسبت به بیان و دریافت به شیوهٔ آنالوگ داریم و آن را اصیل تر یا واقعی تر می پنداریم . برای همین است که حتی با فن آوری دیجیتال ساعت آنالوگ را هم شبیه سازی می کنند . از طرفی کیفیت بیان معنا و احساس در شیوهٔ آنالوگ بسیار پیچیده و غنی است ، به همین دلیل گاه ما آن را به اصطلاح طبیعی تر می دانیم و از طرف دیگر رمزگان یا کد های دیجیتال هر چند از کیفیت و غنای آنالوگ برخوردار نیستند ولی در عوض از دقت دستوری یا معنایی بسیار زیادی برخوردارند ، که شیوهٔ آنالوگ فاقد آن است . به همین دلیل تصویر برداری در هر دو صورت ثابت و متحرک و صدا برداری که از لحاظ فن آوری امروزی دیجیتال شده است ، سعی می کند تا هر چه بیشتر تاثیر و جلوه های آنالوگ را همانند سازی کند . معنا و احساس متفاوت از یک لبخند تا خنده که نشانه هایی آنالوگ هستند را هیچ فرهنگ نامه ای نمی تواند به دقت توصیف کند . در حالی که واژه یا کلماتی که برای همین حالات به کار گرفته می شوند نشانه هایی منقطع یا دیجیتال در نظام زبان هستند که هر چند ناقص ولی می شود آنها را معنی کرد . در صورتی که فرهنگ نامه ها گاه ما را فقط از یک واژه به واژهای دیگر هدایت می کنند . در هر صورت حضور یک نظام نشانه سازی مثل زبان فرآیند پیوستگی تجربی و به اصطلاح آنالوگ ما را به اجبار تبدیل به ناپیوسته ، پله ای و یا دیجیتالی می کند . در واقع نظام آنالوگ و دیجیتالی رسانه های هستند که می توانند یکدیگر را به خوبی توضیح دهند و در کنار هم معناپذیر هستند .

با این اوصاف بر طبق برخی تمایزات خاص در طراحی آرم از نظر سمیولیوژیست ها ، اغراق امیز نیست اگر بگوییم یک تصویر علیرغم تمام غنا و قدرت بیان احساسی که دارد ، نمی تواند با دقت خبر دهنده باشد و نیاز به طراحی تایپ یا طراحی لوگو تایپ دارد ، همانطور که یک سطر خبر نوشتاری قادر به انتقال حالت و احساسی غنی یک رخداد نیست و نیاز به طراحی لوگو ساین دارد. بررسی مذکور سمیولوژیست ها نشان دهنده آن است که طراحی لوگو تایپ ها و طراحی لوگو ساین مکمل یکدیگرند و هیچ کدام به تنهایی حالت و حس موضوع طراحی گرافیکی را نشان نمی دهند .

خوب است که در این قسمت از نوشتار کمی به حاشیه موضوع طراحی لوگو و طراحی آرم نوشته ها بپردازیم ، همانطور که می دانید پس از طراحی لوگو ، فایل موضوع را در طراحی کاتالوگ ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی سایت ، طراحی پوستر ، طراحی ست اوراق اداری ، حتی طراحی تابلو سر درب شرکت ها ، فروشگاه و … استفاده می کنند ، تصور کنید لوگوی استفاده شده بدون تصویر و یا نوشته باشد ، آن وقت آرم در طراحی موارد ، به یک علامت گنگ و یا یک نوشته بدون حس و روح تبدیل می شود . به غیر از مواردی بسیار کم و نادر که طراحی لوگو تایپ ها بر اثر مفهومی بودن نوع نام برند ، کاملا به شرح کسب و کار سازمان مورد نظر می پردازد ، اما در بقیه موارد طراحی لوگو تایپ ها و طراحی لوگو ساین ها لازم و ملزوم یکدیگرند .

 از این رو، بسیار دیده می شود که دست اندرکاران ارتباطات تصویری و طراحان لوگو موضوعی را که بیان آن دشوار است یا گاه تمایل به بیان صریح آن ندارند ، با تصویری جایگزین یا پشتیبانی می کنند که آمادگی هرگونه تفسیر و تعبیر را دارد . البته نشانه های تصویری بدون شرح مثل کاریکاتور یا تصاویر متحرک و ثابت هم بدون نوشته در رسانه ها کاربرد دارند ، همانطور که اخبار یا اطلاع رسانی های نوشتاری بدون تصویر نیز در جای خود مورد استفاده قرار می گیرند . اما در موضوع خاص طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها تصویر و نوشته لازم و ملزوم یکدیگرند .

موضوع این نوشتار یعنی برخی تمایزات خاص در طراحی لوگو از نظر سمیولوژیست ها در اینجا به پایان می رسد ، اما موارد بسیار جذاب و مفیدی در خصوص لوگو شناسی و یا سمیولوژی مانده است که در مقالات بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید

ضمنا شما می توانید برای سفارش آنلاین طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت خود با شماره تماس ۰۲۱-۷۷۱۳۵۱۲۷ تماس حاصل فرمایید و یا از طریق آدرس ایمیل tarahanehbartar@gmail.com با مشاورین طراحان برتر جهت سفارش کلیه موارد گرافیکی از قیبل طراحی ست اوراق اداری ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی کاتالوگ ، طراحی پوستر و …. در تماس باشید

مقالات سمیولوژی یا لوگو شناسی ادامه دارد ….

دیدگاه ها بسته شده است