آشنایی با سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم چه فایده ای برای طراحان گرافیک دارد ؟

تاریخچه سمیولوژی یا لوگو شناسی
آذر ۱۵, ۱۳۹۶
طراحی لوگو و یا طراحی آرم از نظر سوسور
آذر ۲۳, ۱۳۹۶

آشنایی با سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم چه فایده ای برای طراحان گرافیک دارد ؟

آشنایی با سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم چه فایده ای برای طراحان گرافیک دارد ؟

همانطور که در دو مقاله قبلی به تفصیر توضیح داده شد سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت به معنی لوگو شناسی می باشد و وقتی به شیوه زبان و استفاده از کلمات غیر عادی و پیچیده نظریه پردازان سمیولوژی درباره مفاهیمی که خودمان از قبل می دانشتیم توجه کنیم ، شاید نسبت به مطالعه آثارشان بی علاقه شویم . سمیولوژی به مطالعه سیستم یا نظام طراحی لوگو ها ، رمزهای متصل و مربوط به هم مثل کلمات در هر نوع زبان توجه دارد . اولین خصوصیت آشکار طراحی لوگو ساخته شده به دست طراحان گرافیک ، در نظر اول منفرد بودن و استقلال آنها از یکدیگر است ، یعنی به ظاهر در چهار چوب ی نظام واحد ساخته نمی شود . دومین ویژگی بارز طراحی آرم و طراحی لوگو این است که تولید این نشانه ها روز افزون و بی شمار است ، در زمانی نسبتا کوتاه و به کمک انواع رسانه ها تکثیر و منتشر می شوند ، به سرعت و به راحتی از سوی جامعه مورد نظرشان به کار گرفته و مصرف می شوند . طراح سازنده خلاق این نشانه هاست ولی خواهان اصلی نشانه سازمان ها و تشکیلات سفارش دهنده گوناگون و به فراخور نیاز های متفاوت هستند . طراحی لوگو ساین ها که در جهان ما به طور روز افزون در حال انباشته شدن از آن ها است ، بیشتر از نوع لوگو های ساخته شده طراحان گرافیک هستند .

در این حوزه یک نفر و یا یک تیم کوچک خلاق به کمک زبان تصویری ، لوگویی را برای یک گروه مخاطب نسبتا وسیعی می سازند ، معنی یا موضوع به صورت ایما یا اشاره مستقیم از طرف طرح به آن الصاق می شود و گروه مخاطب با دیدن و تفسیر آن و بر اساس آن ، کاری انجام می دهند و به نوعی با آن ساخته می شوند . حتی سفارش دهنده طراحی لوگو و طراحی آرم نیز پس از انتشار آن ، رفتار سازمانی خود را بر اساس آن تنظیم می کند . حتی بخشی از آن تحت تاثیر یک لوگو ی کوچک ساخته می شود . از این رو شایسته می باشد سمیولوژی به این بخش از مباحث طراحی لوگو ها توجه بیشتری نشان می دادند ، هر چند پژوهشگران سمیولوژی ارجاعات و مطالعات اندک و پراکنده ای در این زمینه انجام داده اند .

با این اوصاف ، آشنایی با سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم چه فایده ای برای طراحان گرافیک دارد ؟ سمیولوژی به ما می گوید که واقعیت یا معنا در لوگو ، یک عنصر مستقل از پیش موجود نیست ، بلکه واقعیت با سازماندهی لوگو ها و طی تعبیر و تفسیر ما ساخته می شود . آموزه های سمیولوژی به ما نشان می دهد که بیشتر طراحان گرافیک در کار خود به نوعی این موضوع را احساس می کنند ، طراح لوگو با آشنایی با مفاهیم اولیه سمیولوژی می تواند ، به اهمیت و نقش مهم خود در ساختن واقعیت ها و معانی در قالب لوگو ای که طراحی می کند بهتر پی ببرد . سمیولوژی توجه طراحان را بیشتر به این موضوع جلب می کند که اخبار یا اطلاعاتی که وی درصدد انتقال آن است ، مربوط به محتویات درونی رسانه مورد استفاده اش مثل جعبه ، کتاب ، بروشور ، کاتالوگ ، پوستر  و لوگو نیست ، بلکه او با کار خلاقش بخش مهمی از خبر یا اطلاعات را می سازد و انتقال می دهد .

می دهد. این ساخت و ساز اغلب به صورت ناخودآگاه و گاه آگاهانه و با استفاده از رمزها و قراردادهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی پیچیده و گاه پنهانی صورت می پذیرد که فضای طراح را احاطه کرده است. آگاهی طراح از این رمزها، نه تنها برای وی جالب و جذاب است ، بلکه قدرت ، آگاهی و تاثیرگذاری کار را نیز افزایش می دهد . سمیولوژی ، توجه ما را به این موضوع جلب می کند که از آنجا که ما در جهانی انباشته از لوگو ها زندگی می کنیم ، برای فهمیدن هر چیزی باید از رمزهایی که در آنها گرد آمده اند آگاه شویم . سمیولوژی سعی در آشکار ساختن همین رمزهای پنهان دارد . رمزهایی که آنقدر بدیهی و طبیعی به نظر می آیند که دیگر دیده نمی شوند ، تا چه رسد به آنکه مورد سئوال قرار گیرند . آشنایی با سمیولوژی عمیق تر و فراتر از آنچه به عنوان «واقعیت» به ما نشان می دهند ما را به مطالعهٔ « لوگو »ها، تشویق می کند. این موضوع برای طراحی گرافیک حداقل در چهار مرحله دارای اهمیت است ، در بخش یادگیری و آموزشی، در پژوهش های پیش از شروع هر کار، در کار عملی طراحی لوگو و به هنگام توجیه طرح به سفارش دهندگان کار .

معمولا طراحان گرافیک به عنوان سازندهٔ بیشتر لوگو ساین ها در جهان، جزو کسانی هستند که بیش از بقیه در کارشان به « رمزها » و « معانی » توجه دارند . البته از آنجا که طراحی گرافیک در همهٔ گرایش های گوناگون خود نظیر طراحی تبلیغات، طراحی بسته بندی، طراحی انواع جلدها، طراحی مطبوعات، طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی لیبل ، چند رسانه ای ها و … زبان تصویری را به کار می گیرد، با « مزها » و « معانی » تصویری درگیر است. در عموم آثار انواع « رمزها » و « نشانه ها » در لایه های متفاوت با یکدیگر همپوشی دارند . ولی مطالعه نشانه در میان آثار گرافیک ، به خاطر سادگی و ایجاز تصویری آنها می تواند نقشی کلیدی برای فهم دیگر آثار طراحی گرافیک داشته باشد . به دلیل گسترش پدیده ای موسوم به فرهنگ و اقتصاد جهانی در کنار فرهنگ و اقتصاد بومی یا ملی ، « رمز »های مورد استفاده در طراحی لوگو ، در بسیاری از مرزهای «ملی و محلی» از موارد خارج می شود . هر کد یا رمزی اشاره به کد و رمزی دیگر می کند تا سرانجام این نوع لوگو ها قابلیت ارتباط برقرار کردن در سطح جهانی را پیدا می کنند . تا آنجا که گاهی طراحان نیز در انتخاب آنها دچار سردرگمی می شوند و از هدف و رسالت اصلی خود دور می شوند . انعکاسی این مسئله در طراحی بعضی از لوگو ها به چشم می خورد . از این جهت، مطالعهٔ مقدماتی و آشنایی با سمیولوژی در این ارتباط تصویری بی نیاز از کلام، می تواند طراح گرافیک را، از نظر فکری و اجرایی تواناتر سازد و نیاز طراحان گرافیک جهت آشنایی با سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم در اینجا مشخص می شود

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد مفاهیم بنیادی سمیولوژی را دو متفکر بزرگ، فردینان دو سوسور زبانشناسی سویسی و چارلز ساندرس پیرس فیلسوف و ریاضیدان آمریکایی، مستقل از یکدیگر پایه ریزی کردند . مفاهیم بنیادینی که آنها مطرح کردند شباهت زیادی به یکدیگر دارد ولی همانطور که پیش از این گفته شد نظریات این دو باعث ایجاد دو گرایشی و سنت اصلی در سمیولوژی شده است و نظریه پردازان مختلف سمیولوژی حول این دو گرایش، آراء خود را صورت داده اند.

 در مقالات بعدی به تحلیل نظریات این دو نظریه پرداز خواهیم پرداخت پس با ما در مقالات بعدی سایت طراحان برتر همراه باشید

شما می توانید برای سفارش آنلاین طراحی های گرافیکی اعم از طراحی لوگو و طراحی آرم ، و یا طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور و پوستر با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید .

ادامه دارد…

دیدگاه ها بسته شده است