تکامل تاریخی طراحی لوگو چند شرکت معتبر و موفق جهانی ( فصل دوم )
مهر ۲۵, ۱۳۹۶
طراحی لوگوی اسم یا “تایپوگرام “
آبان ۸, ۱۳۹۶

آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی

آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی موضوعی است که در این نوشتار به آن پرداخته می شود ، همان طور که در سری مقالات پیشین سایت طراحان برتر گفته شد یکی از اشکال طراحی لوگو و یا طراحی آرم استفاده از اشکال انتزاعی می باشد.

برای طراحی اشکال انتزاعی با ما در مقاله آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی همراه باشید .لوگو ساین - logo T

همانطور که می دانید یکی از اشکال انتزاعی در طراحی آرم مربع ها هستند ، شما به عنوان یک طراح گرافیک می توانید با حذف بخش هایی از مربع فرم جدیدی را حاصل نمایید ، که هر قسمت آن یک قابلیت بصری ویژه ای دارند . این تجربه باعث می شود تا طراح گرافیست بتواند که از یک فرم کاملا ساده به کمک حذف کردن به یک فرم پیچیده تر دست یابد و قابلیت های بصری آن را کشف کند ، البته حذف و اضافه کردن از فرم های انتزاعی شکلی اولیه از لوگو و یا علامت را به شما خواهد داد که نیاز به ویرایش های فراوانی دارد .

یکی دیگر از فرم های انتزاعی دایره است ، شما می توانید با حذف بخش و یا بخش هایی از شکل دایره ، شکل های مختلفی به دست می آید که کم و بیش فرم اصلی را تداعی می کنند .

فرم های حاصله می توانند در آینده به عنوان زمینه یک لوگو و یا یک آرم سازمانی مورد استفاده قرار گیرند . این تمرین صرفا برای تقویت قابلیت های بصری و تجسم طراحان گرافیست در طراحی لوگو و طراحی آرم سازمانی است و خوب است بدانید که در طراحی لوگو و یا طراحی آرم سازمان ها از این اشکال ساده به دست آمده ، استفاده نمی شود ، بلکه به مثابه نقطه شروعی برای به دست آوردن یک شکل ثانویه کامل و یا بخشی از یک نشانه می باشد .

با حذف بعضی از قسمت های شکل ، اشکال گوناگونی پدید می آیند که زاویه دار بودن و آن ها به تداعی حرکت بصری در فرم های حاصله می انجامد . این نوع تمرین ها کمک می کند تا هنگام تصمیم گیری برای شروع طراحی لوگو و یا طراحی آرم سازمان ها بتوان از خاصیت های حرکت در ارتباط با موضوع بهره ببرید.

چگونه یک لوگو و یا آرم سازمانی از اشکال ساده هندسی طراحی می شود ؟

اشکال ساده هندسی از قبیل دایره ، مربع و مثلث ، عناصر بصری واجد خصوصیات طراحی لوگو و یا طراحی آرم هستند که اشکال کامل و معنی دار محسوب می شوند . برای به وجود آورد تصاویر ثانویه از این اشکال ، از چند روش می توان در طراحی لوگو و یا طراحی آرم استفاده کرد .

ترکیب ، تکرار ، تلفیق ، حذف

با استفاده از ترکیب ، تکرار ، تلفیق و حذف می توان اشکال ساده را با روشی علمی با اشکال ثانویه تبدیل کرد و با استفاده از تنوع موجود در این ترکیبات تجربه های بصری جالبی به دست آورد . ترکیبات حاصله ، قابلیت های تصویری قدرتمندی را در خود نهفته دارند که در پاره ای موارد با اندک دستکاری به مدد خلاقیت طراح گرافیست و با حذف و یا اضافه کردن عناصری تصویری ساده یک نشانه ساخته می شود .

با ترکیب ساده ، زاویه دار ،تلفیق ، منظم و یا تکرار مجموعه ایی بصری از شکل ساده حاصل می شود ، که با تنوع در جهت و نحوه قرار گیری مجموعه شکل نوینی به خود خواهد گرفت .

زمینه های شکل گیری لوگو ها از اشکال طبیعی :

ساده کردن اشکال طبیعی

یکی از امکانات بصری که به فراوانی در اختیار طراحان گرافیست قرار دارد اشکال موجود در طبیعت هستند ، در واقع مهارت استفاده از همین فرم هاست که می تواند ارتباط بصری موفق مخاطب را در طراحی لوگو و یا طراحی آرم به وجود بیاورد . میزان آشنایی با فرم های موجود در طبیعت و شناخت قابلیت های بصری آن ها ، تسلط در ساده کردن تصاویر ، یافتن زوایای درست اشیاء و اشکال ، زمینه های مناسبی برای خلق یک نشانه به وجود می آورند ، در واقع شما با تغییر نگرش در زاویه دید خود (یعنی اشکا انتزاعی را متفاوت از آنچه دیگران می بینند ، ببینید) در تجسم و کشیدن اشکال انتزاعی می توانید یک لوگو هیجان انگیز و مفهومی ایجاد کنید. برای شروع در ساده کردن اشکال انتزاعی در نگرش خود بهتر است این کار از اشکال مجرد شروع شود . ساده سازی اشیاء ، میوه ها و سبزیجات هم چنین تمرین در یافتن زیباترین و مناسب ترین زوایای هر شیء یکی از راه هایی است که به شناسایی هویت بصری شما به خوبی کمک می کند .

برش اشکال هندسی برای خلق آرم سازمان ها

در این تجربه طراحان گرافیست می توانند برای بدست آوردن اشکال پیچیده تر در مرحله اول با استفاده از یک برش و جابجایی قطعات ، و در مرحله دوم با ایجاد دو برش قطعات تصویری تازه ایی ایجاد کنند و که در ترکیب مجدد خود می توانند مفاهیم بصری جدید در طراحی لوگو و یا علامت داشته باشند .

تمامی خطوط بکار برده شده شامل خطوط بریده و شکسته (القاءکننده هیجان ) خطوط مورب ( القاء کننده حرکت و احساس ) و خطوط صاف و منحنی (القاء کننده سکون و آرامش ) دارای خاصیت بیان گرایی هستند، خوب است که طراحان گرافیک به مطالعه روانشناسی طراحی های خود نیز بپردازند تا در هنگام طراحی و توضیح طرح خود به سفارش دهنده کار نیز موارد را به صورت علمی و منطقی عنوان نمایند ، البته طراحان گرافیست با استفاده از قابلیت های بیانی خطوط به هنگام تقسیم شکل هندسی به دو یا چند جزء دیگر می توانند مفاهیم بصری خاص خود را تشدید کنند .

پس از بدست آمدن نمونه های حاصله از برش و جابجایی قطعات نوبت رنگ گذاری روی قطعات است با استفاده از رنگ های موجود در جدول رنگ به تاثیر رنگ های متضاد ، هماهنگ و مکمل در تایید بر بخش های مورد نظر توجه کنید .

البته موضوع رنگ بندی لوگو تایپ و لوگو ساین ها در مقاات بعدی سایت طراحان برتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت ، با ما همراه باشید در مقالات بعدی …

دیدگاه ها بسته شده است