اصول استفاده از اشکال و نمادها به عنوان لوگو برای انتقال مفاهیم

طراحی بهترین لوگو برای صنایع
شهریور ۱۸, ۱۳۹۸
قبل از اینکه دست به اصلاح لوگوی خود بزنید ، حتماً این مقاله را بخوانید !
مهر ۲۹, ۱۳۹۸

اصول استفاده از اشکال و نمادها به عنوان لوگو برای انتقال مفاهیم

از قدیم الایام از اشکال و نمادهای مختلف برای انتقال مفاهیم استفاده می شود. انسانها دارای پیشینه ای بس طولانی در استفاده از نمادها دارند.

از آنجایی که همیشه نمی توانیم از کلمات برای انتقال مفاهیم استفاده کنیم و از طرفی گاهی ممکن است افرادی باشند که توانایی خواندن ندارند یا با زبان ملی ما بیگانه هستند ؛ در این گونه مواقع بهترین روش برای انتقال پیام یا راهنمایی آنها به امکان یا موارد مورد نیازشان استفاده از اشکال و نمادها است. به همین دلیل امروزه در بسیاری از جاها به ویژه در جاده ها و خیابانها برای راهنمایی افراد به مسیرهای هدفشان یا امکاناتی مانند رستوان یا استراحتگاه ها یا پمپ بنزین و غیره هنوز هم از نمادها و اشکال استفاده می شود.

بنابراین اگر نگاهی جستجوگرانه و عمیق تر به اطرافمان بیندازیم باز هم شاهد خواهیم بود که تا چه حد از اشکال و نمادها در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. این اشکال و نمادها هر چقدر ساده تر باشند ولی در عین حال مفهوم را نیز به مخاطب منتقل کنند از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. استفاده از این اشکال و نمادها در طراحی لوگو اصولی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

یک) برگرفته شده از زندگی مردم

در استفاده از اشکال و نمادها ، هر چقدر این اشکال به زندگی مردم پیوند خورده باشد ارتباط بهتری می تواند با آنها برقرار کند. تصور کنید لوگو یا تصویری را می بینید که برگرفته شده از نمادهای ملی ، قومی یا مذهبی شما باشد  خواهید دید که این نماد و لوگو علاوه بر اینکه کاملاً برای شما قابل درک و فهم است بلکه حس بهتری نیز به شما منتقل می کند. بنابراین تا جایی که می توانید از نمادهای قابل فهم و برگرفته شده از فرهنگ ملی و قومی مخاطبانتان استفاده کنید.

دو) نمادهای کروی شکل

نمادهای کروی یا دایره ای شکل در لوگو منتقل کننده مفهوم حرکت و لامتناهی بودن آن چیز هستند. نمادهای کروی نشان دهنده هماهنگی بین اجزاست به همین دلیل بهترین نماد برای نشان دادن فعالیتهای مربوط به صنعت است. البته در نمادهای مربوط به اقتصاد نیز به دلیل القای مفهوم حرکت از آن استفاده می شود. برای نشان دادن مرکزیت یک چیز نیز می توانید از لوگوهایی به شکل کروی یا دایره ای استفاده کنید.

سه) نمادهای زاویه دار

۱)مربع: نمادهای مربعی شکل نشان دهنده چارچوب و اصول در یک لوگو هستند. نمادهای مربعی آرامش و پایداری را به مخاطبان منتقل می کنند. مربع را می توانیم یکی از اشکال مهم و اساسی بدانیم که از قدیم در طراحی های مختلف از آن استفاده شده است.

۲)مکعب: مکعبها تشکیل شده از مربع های متعدد هستند. به همین دلیل علاوه بر مفاهیمی که از طریق مربع منتقل می شود بلکه نشان دهنده ثبات و استحکام بیشتری نیز است. به همین دلیل است که برای نشان دادن یک ساختمان یا مرکز یا سازمان از طرح مکعب استفاده می شود.

۳)مثلث: نمادهای مثلثی شکل نشان دهنده نشاط و زندگی هستند. مثلث ، نماد صعود و زندگی و حیات است. به همین دلیل زمانی که برندها یا محصولاتی که در آنها لزوم القای حس نشاط و زندگی وجود دارد بهتر است از نمادهایی که در آنها اشکال مثلثی شکل به کار رفته است استفاده کنید.  نمادهای مثلثی نسبت به دایره ای و مربع و مکعب از وجهه معنوی بیشتری برخوردار است. زیرا تاریخ نشان داده است بسیاری از مکاتب و مذاهب از این نماد به عنوان نماد مذهبی خود استفاده کرده اند.

به طور کلی می توان گفت طراحی لوگو نیاز به دانش عمیق و همه جانبه دارد و باید علاوه بر دانش گرافیکی از دانش فرهنگی و عمومی بیشتری برخوردار باشید تا بتوانید لوگوی مناسب و با مفهومی را طراحی کنید.

دیدگاه ها بسته شده است