منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری
دی ۲۱, ۱۳۹۶
طراحی انواع لوگو تایپ ها
بهمن ۳, ۱۳۹۶

رسانه های انتشار لوگو

رسانه های انتشار لوگو و شکل و انواع طراحی لوگو موضوع است که در این نوشتار به آن می پردازیم .

با هر تولید یا ارائهٔ خدمات جدید ، یک لوگو نیز در فضای اجتماعی متولد می شود . این طراحی لوگو ابتدا روی اوراق مکاتباتی و اداری سازمان مثل طراحی ست اوراق اداری ، طراحی کارتهای ویزیت، طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی پوستر ، طراحی سایت و غیره ظاهر می شود . تعداد این برگها قابل شمارش نیستند و دامنهٔ توزیع آنها را نیز نمی توان پیش بینی کرد . علاوه براین تعداد کسانی که طراحی لوگو و طراحی آم شرکت ها را در این رسانه های تبلیغاتی میبینند بسیار بیشتر از تعدادی است که منتشر می شود .

لباس و روپوش سازمانی پرسنل ، نشان و انواع سنجاق های یقه و لباسی ، تابلوها ، پرچم ها و وسایل نقلیه ، تندیسی ها و تقدیرنامه های سازمانی ، نیز محلی عرضهٔ طراحی لوگو و طراحی آرم  است . پیام های اطلاع رسانی ، آگهی های تبلیغاتی در انواع اندازه ها و در انواع رسانه ها مثل مجلات ، نشریات عمومی ، تخصصی ، تلویزیون ، سینما و تابلوهای تبلیغات محیطی ، به دفعات با تعداد زیاد طراحی لوگو را همراه با خود در جای مخصوصی و اغلب ثابت نمایش می دهند . طراحی لوگو و طراحی آرم در رسانه های الکترونیک در اینترنت و چندرسانه ای ها نیز ارائه می شود .

تبلیغات در دوران معاصر تقریباً هر شیء روزمره ای را می تواند تبدیل به رسانه ای برای پیام رسانی و تبلیغ کنند . ممکن است پیام های تبلیغاتی دوره ای و گذرا باشند ولی جایگاه طراحی لوگو در کنار همهٔ آنها محفوظ و ثابت است . چه کسی فکر می کرد روی ساعت مچی خود یا دستگیرهٔ اتوبوس یا گلدان پلاستیکی یا روی کیسه های خرید لوگو بستنی یا چای و یا حتی باشگاه فرهنگی محبوب خود را ببیند . خود محصول یا خدمات سازمانی طراحی لوگو را به صورت های مختلف به نمایش در می آورند . بعضی از این رسانه ها کاملاً شناخته شده و معمول هستند . انتخاب رسانه ها و راه و روش به کارگیری خلاقانهٔ آنها در حیطهٔ کار متخصصین دیگری است و همانطور که قبلا اشاره شد بهتر است طراح گرافیک و یا یک عضو از تیم طراحی به عنوان نماینده با آنها مشارکت داشته باشد ، که در آتلیه طراحی لوگو برتر فردی به عنوان مدیر پروژه پل ارتباطی سفارش دهنده کار و تیم طراحی و ایده پردازی می باشد .

شکل و انواع : آرم، لوگو، نشانه…

به طور کلی پنج سرچشمه ، منبع الهام و یا نقطهٔ شروع عموم طراحان گرافیک در طراحی لوگو است . اول کلمات و نام است که سفارش دهنده و مصرف کننده یا مخاطب با آن آشنایی دارند . دوم حروف اختصاری برای نام است که در زبان هایی که با حروف جدا از هم نوشته می شود (مثل لاتین) بیشتر رایج است این هم به راحتی از طرف سفارش دهنده و مصرف کننده شناخته می شود . سوم طراحی لوگو ساین با استفاده از تصویر یا تصاویر ساده شده ای است که به چیزی شباهت دارد و همان مورد نظر است ، این نوع طراحی لوگو نیازی به خواندن ندارد ، و تقریباً به صورت جهانی همه آن را می شناسند و می فهمند .

چهارم استفاده از تصاویریست که به معنایی به جز خود به صورت رمز و یا نماد اشاره می کنند و در این صورت طراح باید به زمینهٔ فرهنگی سفارش دهنده و مخاطب نهایی توجه لازم را بنماید . پنجم تصاویر انتزاعی به اصطلاح محضی که به طرزی چشمگیر و قوی توجه بیننده را به خود جلب کند . این نوع از طراحی لوگو ها نیز از مخاطب انتظار خواندن را ندارد و به خودی خود برای وی جذاب هستند . البته در نهایت یک نشانه، تلفیقی از این چند نوع نیز می تواند باشد .

مشاهدهٔ این موضوع که بسیاری از لوگو ها به همین صورت تلفیقی یا ترکیبی صورت گرفته اند ، قابل توجه است . در هر صورت در طراحی لوگو با استفاده از فنون گرافیک، جزئیات تا حد ممکن و برحسب شرایط فرهنگی ، زمانی و مکانی حذف می شود و طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها نسبت به سایر آثار طراحی گرافیک به مراتب ساده و خلاصه تر و با عناصر بصری کمتر ولی از نظر بصری قویتر طراحی و اجرا می شود .

برای طراحی لوگو طی دهه های اخیر در ایران برحسب مکان ، زمان ، موضوع و نیز برحسب نوع فعالیت یا کسب و کار و موقعیت و سلیقهٔ شخصی افراد کلمات مختلفی استفاده شده و می شود که رایج ترین آنها عبارتند از: علامت تجاری ، علامت انحصاری ، علامت ، آرم ، مارک ، سمبول ، نماد سازمانی ، نشانه نوشته ، نام نوشته ، نشانه انحصاری ، نشانه ، لوگو و برند . طراحان گرافیک برای این موضوع بیشتر از واژه های نشانه ، آرم و لوگو و گاهی نشانه نوشته در کارشان استفاده می کنند ، برای حفظ سادگی موضوع در این مقاله فقط همان کلمهٔ لوگو و طراحی لوگو به کار گرفته می شود .

بعضی از این نام ها با همان معادل لاتین خود کاربرد دارند ،و هر کدام پیشینه ای دارد که توجهی مختصر به آنها مفید است . در دهه های شصت و هفتاد میلادی در حدود دههٔ چهل و پنجاه شمسی سازمان ها و نهادهای تجاری صنعتی فرهنگی در کشورهای صنعتی و تا حدودی در کشور خودمان نیز به این مسئله توجه بیشتر و جدی تری نشان دادند . دانشگاه های بیشتری به آموزش این رشته پرداختند و نشریات تخصصی متعدد و نوظهوری در عرصهٔ طراحی گرافیک منتشر شدند . تا آن زمان در کشورهای صنعتی غرب کلماتی نظیر

Trade Mark. Symbol. Mark. Sign, Emblem …

برحسب موقعیت و نوع سازمان، کالا یا خدمات برای لوگو به کار می رفتند که تقریباً همگی مترادف نیز بودند . در دو دههٔ یاد شده این نام گذاری برای لوگو به دلایلی که گفته شد ، صورت یکسان تر و تعریف شده تری پیدا کرد و کلمات دیگری جایگزین آنها شدند ، نظیر:

Logotype. Monogram. Symbol. Sign. Logo, Icon, Brand

در خصوص مواردی که گفته شد مثل Logotype و غیره در مقالات بعدی توضیحات بیشتری خواهیم داد

پس با ما با سری جدیدی مقالات طراحی لوگو و طراحی آرم سایت لوگو برتر همراه باشید

ضمنا شما می توانید برای سفارش آنلاین طراحی لوگو ، طراحی ست اوراق اداری، طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور ، طراحی پوستر و طراحی سایت با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید

 

دیدگاه ها بسته شده است