آیکن در طراحی لوگو و طراحی آرم و برند
بهمن ۱۵, ۱۳۹۶
طراحی لوگو در ارتباط پذیری با موضوع
بهمن ۲۷, ۱۳۹۶

ویژگی های مؤثر در موفقیت طراحی لوگو

ویژگی های مؤثر در موفقیت طراحی لوگو موضوعی است که نویسنده در این مقاله به آن می پردازد.

اما خوب است بدانید که در دو سه دهه اخیر بر اثر مشاهده صورت عملکرد طراحی لوگو ها توسط طراحان گرافیک ملاحظه شد که اگر نه اکثر طراحی لوگو ها ، دست کم بسیاری از آنها در طراحی از ترکیب دو یا هر چهار صورت توضیح داده شده در مالات طراحی لوگو سایت لوگو برتر استفاده می کنند و موقع تحلیل آنها تشخیص این که این طراحی لوگو و یا طراحی آرم به طور خالص طراحی لوگو تایپ یا طراحی لوگو ساین است یا مونوگرام ، نماد است یا فقط طراحی لوگو تصویری بسیار دشوار است . در واقع دیده می شود که عموم طراحی لوگو ها از ترکیب چند نوع به وجود آمده اند ، هر چند بعضی جنبه ها در آنها قوی تر دیده شود .

شاید به این دلیل در سالیان اخیر طراحان گرافیک طی یک قرار نانوشته ، برای همه انواع طراحی لوگو ها که پیشتر خود متصور شده بودند ، به تدریج کلمه کوتاه و خلاصه لوگو را به کار می برند و استفاده از واژه لوگو به معنی هر صورتی از طراحی لوگو در ادبیات طراحی گرافیک جهان به تدریج جای پیدا کرده است . در ایران نیز کلمه لوگو با همین صورت و معنا مورد استفاده طراحان و سفارش دهندگان قرار گرفته است .

با این اوصاف ترکیب یا تلفیق چند صورت ممکن یاد شده در یک طراحی آرم معمول ترین صورتی است که بیشتر طراحی لوگو شرکت ها به خود می گیرند . خواه طراح به همین قصد کارش را طراحی کرده باشد و خواه وی ناخودآگاه و بدون برنامه ریزی قبلی و در بعضی موارد به طرز اجتناب ناپذیری به چنین نتیجه ای رسیده باشد . گاهی نیز می توان با دیدن یک لوگو از یک نقطه نظر چیزی در آن مشاهده کرد که از نقطه نظر دیگر آن موضوع دیده نشود یا بعضی از بینندگان نشانه موضوع بصری در آن می بینند و بینندگان دیگر برایشان دیدن آن موضوع پیش نمی آید و در هر صورت طراح نسبت به آن موضوع قصدی نداشته است . درباره جنبه های مختلف دیدن از نقطه نظرات مختلف بعدأ بیشتر صحبت خواهد شد . ولی هر طراح گرافیک بهتر است تا سرحد امکان کارش را از جنبه های مختلف نگاه کند و مورد بررسی قرار دهد تا برداشت غیر منتظرة غير قابل توجیه و گاه منفی از نشانه ای که طراحی کرده است صورت نگیرد .

ویژگی های مؤثر در موفقیت طراحی لوگو

در ادبیات و مواد آموزشی طراحی گرافیک طی دهه های اخیر بیان های مختلف از پنج ویژگی یا خصوصیت برای یک طراحی آرم خوب و مناسب یاد شده است . نکته مهم این است که یک طراحی آرم خوب و موفق در مدتی نه چندان طولانی به صورتی تصویری در اذهان می ماند و حتی اگر از نوع نوشتاری یا لوگو تایپ هم که باشد ، صورت آن در اذهان به راحتی باقی می ماند و بدون نیاز به خواندن و با یک نظر تشخیص داده می شود و موضوع يا صاحب آن لوگو را به یاد می آورد . از آنجایی که شرایط فرهنگی و حتی فیزیکی رسانه ها ، مخاطبین و طراحان در زمان ها و مکان های مختلف بر حسب موضوع تفاوت می کند ، این خصوصیات را باید به نسبت این شرایط ملاحظه کرد . در هر حال سعی اولیه طراحان معمولا برای رسیدن به این ویژگی ها همواره به صورت نوعی گرایش و ملاحظه حرف های دیده می شود .

طراحی آرم شرکت ها نیز مثل همه آثار گرافیک ، نیاز به ارائه بسیار دقیق و فکرشده ای دارد ، و همراه با ارائه کار طراح باید گزارش یا سر گذشتی موجه و قابل قبول به سفارش دهنده ای که خواهان نشانه است ، عرضه کند . مهمترین بخش این گزارش توضیح دادن ویژگی های طرح است . توضیحاتی پیرامون این که صورت چگونه با ایجاز از نماد خاص استفاده کرده است یا آن که چگونه از سایر طراحی لوگو ها متمایز می شود و یا آنکه صورت طراحی آرم چگونه با موضوع ارتباط برقرار کرده است و چه تناسبی با آن پیدا کرده است . ولی از همه مهمتر برای هر طراحی لوگو آن است که از سایر لوگو ها متمایز باشد ، به یادماندنی و دارای وضوح و سادگی باشد . در ذیل به شرح دلایل ویژگی های مؤثر در موفقیت طراحی لوگو خواهیم پرداخت .

یک ) تمایز

طراحی لوگو در بدو امر باید از دیگر طراحی لوگو ها در زمینه مورد نظر متمایز باشد و طراح گرافیک با خلاقیت و نوآوری به آن پرداخته باشد . تفاوت و منحصر به فرد بودن نسبی هر طراحی لوگو و یا طراحی آرم کاربرد آن را توجیه می کند . ایجاد تفاوت و تمایز در طراحی لوگو چه در صورت و چه در معنی یا مفهومی که با آن منتقل می شود مدیون میزان خلاقیتی است که طراح گرافیک در طراحی آن توانسته است به کار گیرد.

دو ) وضوح و سادگی

در میان کارهای گرافیک طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها از همه بیشتر باید موجز و خلاصه شده باشد ، در طراحی آن از جزئیات زیاد پرهیز شود و با مهارت و به کمک فنون گرافیک صورت ساده شود تا به وضوح و سادگی مطلوب برسد . این موضوع به سه دلیل مهم است، یکی به خاطر آن که عموم بینندگان معمولا سریعتر متوجه طراحی لوگو ساده شده و با جزئیات کمتر می شوند . دوم ، استفاده از طراحی لوگو در اندازه های کوچک بسیار معمول است و کوچکی اندازه ایجاب می کند که طرح آن از وضوح و سادگی خاصی برخوردار باشد .

سوم از آن جا که هر کاری در طراحی گرافیک ، باید به نوعی اعم از چاپی یا الکترونیک به کمک صنعتی خاص تولید و تکثیر شود و طراحی لوگو نیز از این ملاحظه مستثنی نیست . با توجه به محدودیت های تولید از لحاظ ظریف کاری و جزئیات تا حد امکان در طراحی آن باید از پیچیدگی پرهیز شود . به خصوص با توجه به اندازه کوچکی که در کارها از آن استفاده می شود . رعایت سادگی و وضوح برای چاپ ، تکثیر یا نمایش آن به صورت الکترونیک ، دیجیتالی و یا تلویزیونی بسیار سودمند است . به گونه ای که بیننده به راحتی و با سرعت آن را تشخیص دهد.

موضوع ویژگی های موثر در موفقیت طراحی لوگو بسیار پیچیده است و فقط به شرح دو مورد بالا منتهی نمی شود ، پس با سری جدید مقالات طراحی لوگو سایت لوگو برتر با ما همراه باشید .

ضمنا شما می توانید برای سفارش آنلاین طراحی لوگو ، طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، چاپ کاتالوگ ، چاپ بروشور ، طراحی کارت ویزیت ، چاپ کارت ویزیت ، طراحی ست اوراق اداری ، چاپ ست اوراق اداری و طراحی و بهینه سازی سایت خود با شماره تلفن ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید

 

دیدگاه ها بسته شده است