چگونه می توانیم یک لوگوی زیبا برای خودمان طراحی کنیم ؟

طراحی لوگوی مناسب برای مراکز خرید
تیر ۱۲, ۱۴۰۱
روشهای طراحی لوگو برای فروشگاه های لوازم التحریر
مهر ۱۸, ۱۴۰۱

چگونه می توانیم یک لوگوی زیبا برای خودمان طراحی کنیم ؟

احتمالاً شما نیز تا کنون به این فکر افتاده اید که برای کسب و کار یا هر فعالیتی که مشغول آن هستید لوگو طراحی کنید.

طراحی کردن لوگو کار بسیار پر اهمیتی برای هر کسب و کاری به حساب می آید. از این رو بسیاری از افراد به فکر طراحی لوگو می افتند. گاهی نیز افراد ممکن است لوگویی را برای کسب و کارشان طراحی کنند ولی آنطور که انتظارش را داشتند به نتیجه مطلوب نرسند.

اگر این اتفاق برای شما نیز افتاده است متوجه شده اید که این اتفاق تا چه حد می تواند انرژی ، وقت و گاهی اعتبار شما را نیز به خطر بیاندازد. بنابراین توصیه می شود اگر تمایل به طراحی لوگو دارید حتماً این مقاله را قبل از اقدام به این کار مطالعه کنید.

حتی اگر طراحی لوگو را به شرکت یا اشخاص دیگری واگذار می کنید باز هم خواندن این مقاله به شما توصیه می شود چرا که نکات مهمی که برای طراحی یک لوگوی تأثیرگذار لازم است باید بدانید تا لوگوی مناسب طراحی شود در این مقاله شرح داده خواهد شد.

یک) شخصیت برندتان را بشناسید

قبل از هر چیزی باید شخصیت برند خود را بشناسید. اینکه برند شما چه شخصیتی دارد یکی از اصول مهم طراحی لوگو است. برای اینکه متوجه شوید چه چیزی به عنوان شخصیت اصلی برند شما باید انتخاب شود ، لازم است توجه داشته باشید که چه چیزی شما را منحصر به فرد کرده است ؟ اگر بتوانید وجه تمایز و منحصر به فرد خود را پیدا کنید حتماً خواهید توانست مناسب ترین ویژگی شخصیتی خودتان که باید به مخاطبان معرفی کنید و بر اساس آن یک لوگو طراحی کنید را بیابید.

دو) توجه به مکمل های شخصیت

گاهی ممکن است به جز ویژگی اصلی و شخصیت بارزی که برند شما دارد برخی از ویژگیهای دیگر را نیز داشته باشد که به نوعی تکمیل کننده آن ویژگی هستند. این دسته از ویژگیهایتان نیز دقیقاً همان هایی هستند که باید در لوگویتان به نمایش در آیند. بنابراین می توانید برای تکمیل لوگو یا انتخاب شعاری که در کنار لوگو نوشته می شود به این دسته از ویژگیهای خاص و تکمیل کننده خود توجه داشته باشید.

سه) قانون سه کلمه

یک قانون نانوشته ولی بسیار مهم و کاربردی در هر انتخاب طرح لوگو یا شعار مربوط به برند وجود که به آن قانون سه کلمه گفته می شود. سعی کنید تمامی فعالیتها و ویژگیهایی که دارید در یک سه کلمه خلاصه کنید. اگر به شما بگوییم که کسب و کارتان را در سه کلمه خلاصه کنید چه چیزی می گویید ؟ دقیقاً این سه کلمه همان کلمات کلیدی است که باید در طراحی لوگو مد نظر قرار دهید.

چهار) از بارش مغزی استفاده کنید

یکی از تکنیکهایی که موجب خلق ایده های تازه و خلاقانه می شود استفاده از بارش مغزی است. بارش مغزی به این شکل است که شما ابتدا هر طرح یا ایده ای که به ذهنتان می رسد را بدون توجه به اینکه این ایده یا طرح یک طرح مناسبی است بر روی یک کاغذ می نویسید.

یادتان باشد در اولین مرحله به هیچ عنوان نباید ایده هایی که از مغزتان برون ریزی می شود را مورد قضاوت قرار دهید ؛ زیرا این کار موجب متوقف شدن فعالیت مغزیتان می شود. پس از اینکه مغز خود را آزاد و رها گذاشتید تا تمامی ایده های ناب به وجود بیاید ، در مرحله بعدی ایده ها یا طرح های خلق شده را مورد قضاوت و بررسی قرار می دهید. به این شکل که نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها را می نویسید.

در مرحله بعدی ، ایده هایی که نقاط ضعف بیشتری دارند را کنار بگذارید و تنها مواردی که نقاط قوت بیشتری  دارند را مورد بررسی و قضاوت قرار دهید. در این مرحله نیز می توانید نقاط قوت ایده های مختلف را با هم مقایسه کنید و در نهایت ایده ای که بیشترین نقاط قوت را دارد و نقاط قوت آن نسبت به سایر ایده ها کارآمدتر و بهتر است را انتخاب کنید.

در این روش از خلق ایده ها معمولاً ایده های بسیار جذاب و جالب و در عین حال جدید خلق می شود. شما این کار را به صورت دسته جمعی نیز می توانید انجام دهید. به این صورت که تمامی کارکنان شما در یک جلسه تمامی ایده ها و طرح هایی که به ذهنشان می رسد را بیان می کنند و یک نفر مسئول نوشتن ایده های آنها بر روی کاغذ یا یک تخته می شود. پس از یافتن بارش مغزی ، می توانید به ترتیبی که در بالا گفته شد ، ایده ها را مورد سنجش و در نهایت مناسب ترین آنها را انتخاب کنید.

پنج) تخته رنگ داشته باشید

قطعاً یکی از مواردی که در لوگوی خود لازم است استفاده کنید رنگ است. به شما پیشنهاد می کنیم یه تخته که انواع رنگ بر روی آن قرار دارد را حاضر کنید و هر طرحی که به ذهنتان می رسد یا طرح نهایی را با رنگهای مختلف امتحان کنید.

این طرح اولیه می تواند افق دید شما نسبت به طرح نهایی را بیشتر و بازتر کند. همچنین پیشنهاد می شود در خصوص معنای هر کدام از رنگها در کسب و کار خودتان یا روانشناسی رنگها تحقیق و جستجویی داشته باشید تا بتوانید یک رنگ مناسب انتخاب کنید.

شش) لوگوهای مشابه را بررسی کنید

آیا تا کنون لوگوهایی که در کسب و کارتان است را دیده اید ؟ قطعاً مشاهده لوگوهایی که در کسب و کارتان هستند یک دید وسیع تر و بهتری به شما می دهد. بنابراین توصیه می کنیم در اینترنت یک جستجوی عمیق و دقیقی در خصوص لوگوهای حوزه کسب و کارتان داشته باشید.

خوشبختانه اینترنت امکاناتی را فراهم کرده است که انجام این کار را به مراتب برای شما آسان تر ساخته است. پس از جستجوی اینترنتی و تحلیل نمادها و تصاویری که در لوگوی سایر رقباست بهتر می توانید به نتیجه برسید و یک لوگوی مناسب که با سایر لوگوهای موجود نیز هماهنگ ولی در عین حال منحصر به فرد باشد طراحی کنید.

هفت) سبک لوگو

تا کنون به این فکر کرده اید که تمایل دارید لوگوی شما چه سبکی داشته باشد ؟ به عنوان مثال دوست دارید یک لوگوی کلاسیک با نمادهای کلیشه ای و نوستالژیک طراحی کنید ، یا تمایل دارید یک لوگویی که در آن نمادهای مدرنیته وجود دارد داشته باشید ؟

آیا دوست دارید لوگوی شما بیشتر چهره جدی داشته باشد یا چهره طنز و دوستانه ؟ با دانستن این موارد و پاسخ این سوالات می توانید سبکی که تمایل دارید لوگوی شما داشته باشد را طراحی کنید. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که انتخاب این سبک به همان اندازه که به سلیقه شما بستگی دارد به همان اندازه به ماهیت و شخصیت برند شما نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال ، شما نمی توانید برای محصولات یا کسب و کارهایی که با محصولات مدرن سر و کار دارند نمادهای کلاسیک یا طنز گونه انتخاب کنید. بنابراین در انتخاب نوع نماد و هدفی که دارید حتماً به شخصیت برند خود توجه داشته باشید.

هشت) شکل لوگو

در نهایت به این می رسیم که تمایل دارید شکل لوگوی شما به چه شکل باشد ؟ منظور از شکل این است که قصد دارید ظاهر لوگوی شما تصویر دار ، نوشته یا ترکیبی از هر دو باشد. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید باید به هدفی که از طراحی لوگو دارید ، شخصیت برندتان و مواردی از این دست فکر کنید.

طراحی لوگو اینطور نمی باشد نکه شما هر تصویر یا شکلی که تمایل داشته باشید مناسب باشد. هر چند شما به عنوان مالک یک برند و لوگو حق دارید هر طور که تمایل دارید آن را طراحی کنید ، اما اینکه به هر سلیقه آن را طراحی کنید قطعاً شما را به نتایج دلخواهتان نمی رساند.

پس بهتر است در این زمینه به شخصیت برند و هدفتان توجه کنید. اگر شعار بسیار مهمی دارید که می توانید در ۳ کلمه خلاصه کنید و اگر همراه با تصویر لوگویتان باشد می توانید بهتر معرفی کنید ، پس بهتر است از ترکیب شکل و نوشته استفاده کنید.

اگر تصویری دارید که می تواند به خوبی شما را معرفی کند و در عین حال نام طولانی برای برندتان انتخاب کرده اید یا شعار شما در ۳ کلمه نمی گنجد همان یک تصویر از لوگویتان می تواند کافی باشد.

البته ترکیب شکل و نوشته بهترین گزینه است چرا که می توانید شعار یا نام خودتان را نیز همراه تصویر برای مخاطبان تداعی کنید ؛ اما اگر چنین شعار یا نام برندی ندارید ، بهتر است از همان یک المان یا تصویر مناسب که کامل می تواند شما را معرفی کند استفاده نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *