طراحی انواع لوگو تایپ ها
بهمن ۳, ۱۳۹۶
ویژگی های مؤثر در موفقیت طراحی لوگو
بهمن ۱۸, ۱۳۹۶

آیکن در طراحی لوگو و طراحی آرم و برند

آیکن در طراحی لوگو و طراحی آرم و برند موضوعی است که نویسنده در این مقاله به آن می پردازد.

آیکن در طراحی لوگو در لاتین تصویر ساده شده ای است که در نظر اول به ظاهر شبیه سازی شده است ولی در واقع به موضوعش شبیه نیست و فقط جامعه یا گروه فرهنگی مخاطب شباهت آن را به موضوع یا شخصیتی خاص ، بدون آنکه شباهت واقع بینانه ای با آن داشته باشد قبول کرده اند . مردم بر حسب فرهنگ ، باور یا عادت ، رابطه شباهت میان آیکون و موضوعش را بیشتر به صورت اعتقاد یا از روی عادت باور دارند و به آن رسمیت داده اند . در اصل آیکن در طراحی لوگو به تصاویری که برای شخصیت یا موضوع های مقدس و بسیار مهم ساخته می شود اطلاق می شد .

واژه فارسی برای این مفهوم کلمه شمایل است ، دلیل آنکه واژه آیکون برای بعضی از طراحی لوگو ها به کار رفته است . گاه از روی مبالغه در بیان اهمیت و میزان شهرت یک طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها است . امروزه طراحان گرافیک و سفارش دهندگان در ایران از این واژه به همان صورت لاتین استفاده می کنند . به طور کلی معنای معاصر این واژه به مفهوم تقدس و مذهبی آن نظر ندارد ، بلکه منظور همان شهرت و بسیار شناخته شدگی است که در مورد پاره ای از طراحی لوگو ها مورد نیاز است . ولی در هر حال اگر در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها از تصاویر بسیار شناخته شده عمومی استفاده شود ، مثلا نقش معروفی از تخت جمشید ، به طوری که هر کس بتواند برای مثال لوگو را با ایران باستان ارتباط دهد و در ضمن نام مؤسسه به طور خاصی با ایران باستان عجین شده باشد ، می توان این طراحی لوگو را آیکون نام نهاد .

یا اگر نشانه ای مثلا بر اثر کثرت استفاده و طول عمرش به وجهی عمومی تداعی کننده شخصیت ، موضوع ، خدمات و هویت مکانی باشد ، می توان گفت این لوگو به مرور زمان تبدیل به آیکون برای آن موضوع شده است ، البته لازم است بدانید که در طراحی کاتالوگ ها ، طراحی بسته بندی ها ، طراحی لیبل ها و طراحی پوستر ها برای عنوان موضوعی به اختصار از آیکن ها شناخته شده استفاده می شود .

بنابراین آیکون ها نشانه های تصویری هستند که جامعه آنها را شبیه و یا به ازای شخصیت یا موضوعی بسیار مهم به رسمیت می شناسد ، هر چند شباهت واقع بینانه ای بین آن و موضوعش نباشد یا مختصر شباهتی به صورت اشاره به موضوع داشته باشد .

ولی آیکون در انواع طراحی لوگو ها به معنای دیگری هم به کار می رود و وسعت استفاده از این معنا در روزگار کنونی بیشتر است . در طراحی گرافیک امروز وقتی از طراحی آیکون به عنوان طراحی لوگو ساین یاد می شود منظور علائم و لوگو هایی است که کاربرد گسترده ای دارد و طراح برای شناساندن سازمان ، نهاد و با هدایت دریافت ذهنی مخاطبین از این نوع تصویر در طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها استفاده کرده است .

در فن آوری جدید و فضای مجازی دیجیتال برای سهولت کار و راهنمایی مؤثر مخاطبین که در اینجا کاربر خوانده می شوند ، بعضی از لوگو ها به صورت آیکونهایی طراحی می شوند که خوب و سریع شناخته شوند . به هر حال این نوع طراحی لوگو آیکون جدید هم که در تکنولوژی الکترونیک یا اینترنت کاربرد دارد ، در چند دهه اخیر طراحی شده و بر اثر کثرت استفاده به اصطلاح نزد عموم معنی آنها جا افتاده است.

آیکون در طراحی گرافیک تقریبا در جایگاهی بین علائم تصویری و نماد قرار دارد ، چنانکه در بعضی از این موارد ممکن است یک لوگو را به هر دو صورت آیکون و نماد تلقی کرد زیرا از طرفی سمبولیک یا نمادین شده هستند و از طرف دیگر یک آیکون شناخته شده هستند .

برند

امروزه در سطح جهان برند به دو معنا استفاده می شود : یک اینکه واژه عمومی برای هر نوع علامت تجاری است و دیگر این که به مجموعه اشیاء، ابزار ، ادبیات و رفتارهای سازمانی اطلاق می شود که به صورتی برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می گیرند تا به ، سازمان ، محصولات و خدماتش هویتی واحد بدهد . البته شاخص ترین ابزار این طراحی لوگو نام سازمان با تمام خصوصیات بصری آن است .

برند علاوه بر طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها انواع شعارهای سازمانی ، قلم نوشتاری آن ، شیوه و سبک طراحی های سازمان در موارد مختلف اعم از معماری ، بسته بندی ، تبلیغات ، ادبیات و رفتار یا اتیکت های سازمانی را نیز در خود جای می دهد . طراحی لوگو از هر نوع که باشد یعنی چه طراحی لوگو تایپ و چه طراحی لوگو ساین از هر نوع که باشد بخش مهمی از برند را به نمایش درمی آورد .

ریشه این واژه در انگلیسی قدیم است و از کلمه Baernan به معنی سوزاندن یا Burn آمده است . این واژه بیشتر مورد استفاده سازمان های روابط عمومی انگلیسی آمریکایی قرار می گرفته است و به تدریج میان همه رایج شده است . به نشانه ای که مالکان به صورت داغ با سوزاندن روی پوست دام های خود می گذاشتند ، یا قدیمتر از آن برای علامت گذاری اسرا یا زندانیان جنگی از آن استفاده می کردند برند یا برندینگ گفته می شد . با این وصف جالب است که امروز این واژه در ادبیات مربوط به روابط عمومی ، تبلیغات و طراحی گرافیک نیز راه پیدا کرده است و گاه به جای طراحی لوگو سازمانی از واژه برند استفاده می شود ، البته در این صورت معمولا اشاره به مجموعه بصری تعریف شده کاملی است که طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها نیز جزئی از آن است . به طور کلی بیشتر از این کلمه به جای لوگو ، یا مجموعه مربوط به آن متخصصین روابط عمومی و سفارش دهندگان استفاده می کنند .

ضمنا شما می توانید برای سفارش آنلاین طراحی آرم با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید .

دیدگاه ها بسته شده است