تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم )

۴ دلیل مهم برای پرداخت هزینه بیشتر جهت طراحی لوگو و طراحی آرم
آبان ۳۰, ۱۳۹۶
تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم )
آذر ۷, ۱۳۹۶

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم )

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم ) موضوعی است که نویسنده در ادامه مقاله قبلی سایت طراحان برتر در خصوص طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها به آن می پردازد.

همانطور که در مقاله قبلی مطالعه کردید ، سری مقالات جدید سایت طراحان برتر با موضوع ایجاد تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم ) است ، همین موضوع و نگرش جدید در نگارش مقالات جدید سایت باعث ایجاد وجه تمایز میان مقالات جدید با سری مقالات قبلی سایت و دیگر مقالات موجود در زبان فارسی و چالش های طراحی لوگو می شود .

در ادامه جهت ایجاد تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم ) خوب است بدانید که لوگو هایی که طراحان گرافیک می سازند ، عموما به دلایل کاربردی ، بسیار خلاصه ساده می شوند ، ولی هرکدام ترکیبی از چند عنصر ترکیبی از چندین عنصر تصویری حاوی معنا هستند . بعضی از عناصر تصویری ترکیب کننده در طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها می توانند به تنهایی نماد فرهنگی بصری مستقلی باشند ، برای همین است که ارائه توضیحات نسبتا دقیق و موجز به سفارش دهنده برای آگاه کردن او به ابعاد و سطوح مختلف معانی در آن در پرزانته کردن طرح گرافیکی بسیار سودمند است . البته پرازنته خوب در کلیه اقلام گرافیکی مانند طراحی کاتالوگ ، طراحی پوستر ، طراحی بنر و حتی طراحی کارت ویزیت نیز لازم است ، یکی از مواردی که باعث یک موفقیت در طراحی گرافیکی می شود ، تولید موکاپ زیبا از طرح گرافیکی است. این توضیحات به دلیل فشرده و جامع بودن ، برای کسانی که قصد ورود به این کار را دارند نیز دارای فواید آموزشی خاصی است . در پس پرده فنون بصری به کار گرفته شده برای ساده نشان دادن طراحی لوگو ، بخشی از پیچیدگی فرآیند طراحی لوگو را می توان از توضیح ها و گزارش های کتبی و گاه شفاهی طراحان که همراه با آن ارائه می کنند استنباط کرد .

ضمن این تشریح متوجه می شویم که طراحی لوگو در حوزه ارتباط بصری ، از بسیاری جهات نشانه در حوزه های دیگر علوم انسانی مثل زبانشناسی است . اگر چه طراحی آرم هر چند انتزاعی و ساده به نظر می رسد ، صورت یا صورتی محض نیست زیرا در عین دارا بودن صورت و ساختار ، حاوی موضوع و معنا نیز می باشد . این معنا و پیام نهایی در فرآیند ارتباط تصویری متولد و ساخته می شود و نه با بیان یا روایت طراح یا سفارش دهده آن . طراح به عنوان نشانه ساز و سفارش دهنده در نقش نشانه خواه به اتفاق و بر اساس ذهنیات و تجربیات خود به نشانه صورت معنا می دهند ، اگر چه نقش طراح در این فرآیند بسیار تعیین کننده تر است . کمبود مهم بخش آموزش طراحی لوگو در خصوص ایجاد تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم ) حتی در سطح عالی این است که فقط با آموزش فنون بصری در ساخت و ساز صورت نشانه بسنده می کند و به جستجو برای ایجاد یا تعبیه و یافتن معنا در آن توجه شایسته ای نمی شود . صورت لوگو را سرانجام بیننده ( کاربر نشانه ) می بیند ولی دریافت یا برداشت معنای آن همیشه در معرض تغییر است که علت آن تفسیرهای مختلف اوست . بخش بزرگی از خلاقیت های فردی طراح گرافیک در نقش طراح لوگو ، وابسته به میزان آشنایی و پیوند او با فرهنگ محیط یا محلی است که کار خود را در آن فضا ارائه می کند . بنابراین در طراحی لوگو و یا حتی در طراحی پوستر و یا طراحی کاتالوگ نیز مسئولیت طراح این است که با دقت کافی به فرهنگ ، سنت و زبان مخاطبین ، لوگورا طوری بسازد که بینندگان را به منظور و معنی اصلی و اولیه نزدیک کند ، و آنکه ناخواسته آن ها را به سمت مفاهیم دور از انتظار ، نادرست و حتی منفی از یک لوگو سوق دهد .

طراحی لوگو از دیدگاه کلی ، چیزی است که موضوع یا چیز دیگری به جز خودش را نشان می دهد . نشانه نماینده یا دلالت کننده بر موضوع یا چیزی است که پیش روی حاضر نیست . لوگو به صورت های مختلف اشاره ای است به موضوعی غیر از خود با کمک فکر یا ذهن ، انسان را به سمت دیگری سوق می دهد . بنابراین در طراحی لوگو هر عنصری می تواند لوگو و یا علامت باشد ، به شرط آن که به چیزی غیر از خود اشاره کند.

به نظر می رسد هر چیزی را می بینیم ، می شنویم ، لمس می کنیم یا بو می کنیم برای ما به دو گونه دریافت می شود . اول آن که آن را فقط همانطور که هست دریافت یا حس کنیم ، و دوم آن که آن را به صورت لوگو دریافت یا تلقی کنیم . بدیهی است حالت سومی هم می تواند داشته باشد که یک لحظه آن را همانی که هست ببینیم و لحظه ای بعد آن را لوگویی برای چیزی دیگر ببنیم .

وظیفه کار طراح گرافیک در فرآیند طراحی لوگو و یا طراحی آرم به وی حکم می کند که همانطور که لوگو را با مهارت حرفه ای و با استفاده از فنون گرافیک صورت می دهد . به استنباط یا برداشت های احتمالی بیننده خاص یا مخاطب نیز بیندیشند و سعی کند صورتی را که می سازد حاوی موضوع متناسب با سفارش کارش باشد و احتمال بدهد که مخاطبان آن لوگو ، استنباط مورد نظر را خواهند داشت . دشواری واقعی کار طراح گرافیک و موفقیت یا عدم موفقیت حرفه ای او در این بخش کار است.

برچسب برداشت ما صورت ها ، اشیاء یا موجوداتی هستند که فقط دلالت بر خودشان دارند و نه چیزدیگر . مثلا کوه ، باران ، اشکال یا یک شخص آشنا ، اشیاء یا موجوداتی هستند که هر چند معنا یا موجودیت مستقل خودشان را دارند ، ولی در عین حال از دیدگاه ما نشانه ها چیز دیگری نیز هستند . مثل لوگو های طبیعی نظیر صدای تندر ، ستارگان ، یا نشانه ها در طب بالینی ، مثل گرمای بدن ، زردی رنگ پوست و … اما چیزهایی هستند که برای ما فقط نشانه اند و فقط از آن ها برای استنباط چیز دیگری استفاده می شود ، مثل حروف الفبا و برخی نشانه ها در زبان نوشتاری یا آوایی فرهنگ ، آداب ، رسوم و ریاضیات . هر چند در این کتاب بر حسب ضرورت به عموم نشانه ها اشاره شده است ولی موضوع فقط طراحی لوگو های گرافیک در ارتباط تصویری است .

همانطور که می دانید تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت دوم ) پیچیدگی ها و تفسیر های بسیار زیادی دارد ، پس با مقالات بعدی ما در هفته های آتی در سایت طراحان برتر همراه باشید

شما می توانید برای طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت خود با شماره تلفن ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید .

ادامه دارد …

دیدگاه ها بسته شده است