صورت و معنا زیر ذره بین سمیولوژیست ها ( قسمت دوم )
دی ۹, ۱۳۹۶
نشر و گسترش طراحی لوگو ها در ارتباطات تصویری
دی ۱۸, ۱۳۹۶

رویکردهای مختلف طراحان گرافیک در طراحی لوگو

رویکردهای مختلف طراحان گرافیک در طراحی لوگو  موضوعی است که در این نوشتار نویسنده به آن می پردازد .

طراحان گرافیک ، معمولاً علاقهٔ چندانی به درگیر شدن در مباحث نظری طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها از خود نشان نمی دهند بنابراین رویکردهای مختلف طراحان گرافیک در طراحی لوگو بوجود می آید . در واقع اکثریت رویکردهای مختلف طراحان گرافیک در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها سلیقه ای است ، اما باید در این سلیقه به نیاز سفارش دهنده کار نیز دقت کرد ، مثلا ، چه طیف درآمدی مخاطب سفارش دهنده کار هستند و یا چه قشری از جامعه مخاطب محصول و یا خدمات سفارش دهنده کار هستند ، و … که خوشبختانه برای روانشناسی و تحلیل موضوع سفارش تمامی موارد ذکر شده به همراه دسته دیگر از موارد مورد نیاز در بیریف های سفارش طراحی گرافیک طراحان برتر آمده است و پس از تکمیل فرم مذکور ، بررسی های نهایی توسط مشاور مارکتینگ یا مشاور بازاریابی طراحان برتر انجام می شود .

اما اکثر طراحان گرافیک تمام کوشش خود را صرف اصول طراحی لوگو ، ساخت و ساز و اجرای گرافیک هنرمندانهٔ خود می کنند و از مشاهدهٔ انتشار وسیع آثار خود در رسانه های جمعی در سطح جامعه کاملاً راضی و خرسندند . از این رو آثار مکتوب بررسی یا تحلیل در زمینه های بنیادی و مختلف این رشته از جمله موضوع طراحی لوگو به طور کلی بسیار کم است . طراحی لوگو ، کم و زیاد ، موضوع کار همهٔ طراحان گرافیک است . تا آنجا که حتی مهمترین بخش کار حرفه ای بسیاری از آنها طراحی لوگو و طراحی آرم است . طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها تقریباً مختص طراحان گرافیک است و بیش از سایر کارها آنها را از سایر دست اندرکاران هنرهای تجسمی متمایز می کند . زیرا انواع طراحی های گرافیک مثل طراحی جلد کتاب ، طراحی پوستر ، طراحی تمبر ، طراحی بسته بندی ، طراحی اوراق اداری ، طراحی سایت ، طراحی لوگو ، طراحی بروشور و غیره هر چند همگی از جمله کارهای طراحان گرافیک هستند ، ولی سفارش دهندهٔ تازه کار ممکن است آنها را به یک خوشنویس ، عکاس ، نقاش ، مجسمه ساز ، معمار یا متخصصی کامپیوتر و غیره سفارش دهد . ولی وقتی نیاز به طراحی لوگو است ، عموماً به طراح گرافیک مراجعه می کنند . از این رو اگر بگوییم طراحی لوگو و طراحی آرم طراحان گرافیک بیش از سایر کارهایشان از سایر هنرمندان هنرهای تجسمی متمایز می سازد ، اغراق آمیز نیست . به همین دلیل شاید طرح و بررسی مباحث بنیادی در زمینهٔ طراحی لوگو ، پیش درآمد مناسبی برای ورود به دیگر مباحث نظری و تحلیل در رشتهٔ طراحی گرافیک باشد .

بر حسب مفهوم و تعریف کلی ، در ارتباط تصویری نیز طراحی لوگو ساین ها هستند که به چیزی غیر از خود اشاره می کنند . طراحی لوگو ساین در ارتباط تصویری معمولا تصویری بسیار ساده شده ، خلاصه و موجز است . ولی با این حال هر تصویری ممکن کاربرد طراحی لوگو یا طراحی آرم را پیدا کند . این مقاله به گروه وسیع دیگری از نشانه ها در ارتباط تصویری نمی پردازد. این گروه به اصطلاح علائم یا نشانه های تصویری خوانده می شوند مثل تصویر ساده شدهٔ خورشید و ابر و دانه های باران در هواشناسی ، که هر کسی با کمی توانایی در تصویر خوانی متوجه می شود منظور هوای آفتابی ، ابری یا بارانی است ، یا تصویر میمون ، شیر و خرس که بازدید کنندگان باغ وحشی را متوجه محل قفسی میمون ها ، شیر ها و خرس ها می کند و یا تصاویر دستکش ، عینک ، و صورت رعد برای برق که در فضای یک کارخانه برای توصیه به پوشیدن دستکش کار ، عینک و دوری از خطر برق به کار می رود و یا دوچرخه سوار ، شناگر و یک دونده با توپ که ارتباط آنها با مناسبت ها و اماکن ورزشی مربوطه را نشان می دهد و یا پیکان نمایش سمت حرکت ، سرویس های بهداشتی ، آسانسور ، آبخوری و غذاخوری و با علائم راهنمائی در رانندگی و غیره . علائم و نشانه های تصویری به صورت مجموعه ای با سبک یکسان طراحی می شوند ، و در جو و فضای مربوط به خود ارائه می شوند و راهنمای مراجعه کنندگان بوده و برای بیشتر آنها قابل فهم هستند . این نشانه ها در حد قابل توجهی قابل پیشبینی هستند زیرا به موضوع مورد نظرشان شباهت دارند و یا به آن اشاره می کنند . این نوع نشانه ها به صورتی طراحی می شوند که شباهت یا اشاره آنها به موضوع ، نسبتا صریح و روشن است و برای گروه های مخاطب در رده های مختلف فرهنگی یا حتی قومی و ملی قابل فهم و قابل پیش بینی هستند .

ولی در هر صورت این گروه نیز نشانه اند زیرا برای مثال تصویر گربه ، خود گربه نیست و فقط شکلی است شبیه گربه ، یا به عبارتی دیگر تصویری است که به چیز دیگری که حاضر نیست اشاره دارد . اط این دست طراحی لوگو ها کار طراحان گرافیک است که آنها را به مناسبت ها یا برای مکان هایی خاص طراحی می کنند . هدف عمومی این طراحی لوگو های این چنینی راهنمایی مردم به سمت یک محل ، انجام کاری و یا هشدار و اطلاع رسانی است . تعداد قابل توجهی از این مدل طراحی آرم ها به صورت یکسان و استاندارد در سطح جهانی استفاده می شوند و سفارش دهندگان مختلف می توانند برحسب نیازشان آنها را به کار گیرند ولی اغلب آنها را باید به سبک و سیاق طراحی مجموعهٔ صنعتی و یا تجاری خود باز طراحی کنند و یا با آن سبک یا تغییر و تطبیق دهند و برای این کار نیز همچنان از تخصص طراحان گرافیک استفاده می شود . مجموعهٔ این علائم و نشانه های تصویری را که امروزه در سطح ارتباطات جهانی کاربرد زیادی دارند به تصویر نوشته های باستانی موسوم به «پیکتوگرام» تشبیه کرده اند که نقاط ضعف خط و زبان های مختلف جهان امروز را جبران می کند . از این رو آن ها را نیز پیکتوگرام نیز خوانده اند. در هر حال باید تفاوت این نشانه ها را با نشانه های دیگر که در ارتباط تصویری به طور خاص و منحصر به فرد طراحی می شوند در نظر گرفت

علائم و نشانه های به نسبت قدیمی تری نیز وجود دارند که در اینجا مورد بحث قرار نمی گیرند مثل: مجموعهٔ علائم و نشانه های مورد استفاده در پزشکی ، ریاضی ، ستاره شناسی ، طالع بینی ، موسیقی ، طراحی لوگو های زبانی و غیره. عموم طراحی لوگو ساین ها یا پیکتوگرام ها معمولاً به صورت مجموعه طراحی شده و صورت گرفته اند و می توان در آنها نوعی نظام فکری مشترک و چارچوب کلی یکسان یافت. ولی موضوع اصلی این سری جدید مقالات سایت طراحان برتر فقط بخش معینی از طراحی لوگو های گرافیک را در ارتباط تصویری شامل می شود که به طراحی آرم ، طراحی لوگو یا طراحی نشانه شهرت دارند. این نوع نشانه ها بر خلاف پیکتوگرام ها هر یک به تنهایی ، متفاوت از یکدیگر و خارج از یک نظام واحد بصری صورت می گیرند و طراحی آنها به طور مستقل از یکدیگر صورت می پذیرد.

اما بررسی انوع طراحی گرافیکی در طراحی لوگو ساین ها و یا علائم تصویری علی الخصوص نشر و گسترش طراحی آرم شرکت ها در ارتباطات تصویری به اینجا ختم نمی شود و در مقاله بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت .

با ما در مقالات بعدی سایت لوگو برتر همراه باشید .

دیدگاه ها بسته شده است