تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم )

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم )
آذر ۷, ۱۳۹۶
تاریخچه سمیولوژی یا لوگو شناسی
آذر ۱۵, ۱۳۹۶

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم )

تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم ) مقاله ای است که در ادامه مقالات هفته های پیش در سایت طراحان برتر نشر داده می شود

همانطور که در مقالات پیشین توضیح داده شد، سری جدید مقالات سایت طراحان برتر در خصوص ایجاد تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم ) می باشد ، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به تحلیل دو موضوع دیگر در این خصوص بپردازیم .

اولین موضوع این است که طراحی لوگو هر چقدر از پرشمارترین و ماندگار ترین ، کارهای تخصصی و کلیدی طراحان گرافیک است ، ولی برحسب کارکردش در هیچ یک از موارد استفاده از آن ، نام یا امضای طراح لوگو در کنارش دیده نمی شود . بر خلاف طراحی لوگو ، شما می توانید در طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی پوستر و یا حتی آدرس سایت طراح آن ها و یا شرکت مجری را ببنید . از این رو پس از سپری شدن مدت کوتاهی از طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها ، حتی پش از استفاده و انتشار آن ها ، نام طراح لوگو آن شرکت فراموش می شود ، حتی گاهی وقتی از سفارش دهندگان طراحی لوگو یا صاحبان لوگو پرسیده می شود که طراحی لوگو شما را چه کسی و یا کدام گروه انجام داده است ، به دلایل مختلف از این موضوع بی اطلاعند . در سری جدید مقالات سایت طراحان برتر که با موضوع تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم ) است از طراحی لوگو هایی نام برده می شود که به دلایلی استثنایی ، طراح آن ها شناخته شده بوده ، علی الخصوص در مورد آثاری که در ایران طراحی لوگو شده است . در مورد طراحی آرم هایی مهم غیر ایرانی نیز تا حد امکان نویسنده نام طراح و حدود زمان طراحی آن را تحقیق کرده در کنار آمده است . ولی نمونه های بسیار زیادی در خصوص طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت ها در سری جدید مقالات سایت طراحان برتر با موضوع تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم ) که به عنوان مثال برای موضوعات مربوطه آمده است و نام طراح به دلیل یاد شده در کنار آن ها نیامده است . امید است شما خوانندگان گرامی از این نقصان در محتوی جدید سایت طراحان برتر چشم پوشی کنید و آن را همان طور که اشاره شد ناشی از ماهیت طراحی لوگو و طراحی آرم سازمان ها در ارتباط تصویری بدانید .

اما نوبت آن رسید که تک تک مواردی را که در سه مقاله قبلی به آن ها به صورت اختصاری اشاره کردیم ، بررسی کنیم ، یکی از این موارد سمیولوژی است

معرفی سمیولوژی – خلاصه ای برای طراحان گرافیک

سمیولوژی یا علم لوگو شناسی که در این قسمت به شرح آن پرداخته می شود ، ارتباط مستقیم با لوگو در طراحی گرافیک و ارتباط تصویری ندارد . هر چند آشنایی با مباحث آن می تواند به شناخت و آگاهی در این رشته کمک کند . همانطور که نظریه ها و تجربیات طراحان گرافیک می تواند ، راه گشای افق های مطالعات جدیدی برای متخصصین سمیولوژی باشد .

طراحی لوگو در حوزه طراحی گرافیک به علائمی گفته می شود که برای سازمان ها ، نهاد های اجتماعی ، فرهنگی ، تجاری ، علمی و صنعتی به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی می شود . طراحی این لوگو ها کاملا بر حسب ذوق ، سلیقه ، خلاقیت و مهارت های یک طراح صورت می گیرد و ممکن است هر فنی از فنون ارتباط تصویری در ساخت و ساز آن ها را پیدا کنیم . هنگام طراحی لوگو های مورد نظر ، سعی می شود تا حد ممکن طراحی لوگو و یا طراحی آرم شرکت منحصر به فرد و بی نظیر باشد . این نشانه ها از هیچ الگو و نظام منسجم ، منطقی ، قراردادی و از پیش شناخته شده اجتماعی تبعیت نمی کنند و در ارتباط تصویری فقط می توان آن ها را به طور تقریب به چند گروه نماد ، نوشته ، علائم تصویری و … تقسیم کرد . در هر صورت مباحث عمومی سمیولوژی از نوع دیگری است ، ولی می تواند به کار ارتباط تصویری نیز بیاید .

باید توجه کرد که حتی منظور از لوگو در لوگو شناسی یک مقوله عمومی به انواع لوگو ها است .

سمیولوژی به مجموعه مطالعات در شاخه های مختلف علوم انسانی است و یکی از حوزه هایی که بسیار مورد توجه قرار داده است ، زبان شناسی می باشد . به دلیل سودمند بودن مباحث سمیولوژی برای کار طراحان گرافیک در تمامی حوزه های طراحی ، اعم از طراحی کاتالوگ ، طراحی آرم و نشانه ، طراحی ست اوراق اداری ، طراحی پوستر و طراحی کارت ویزیت در این مقاله مجددا به اختصار به آن خواهیم پرداخت . همانطور که در مقاله قبلی سایت طراحان برتر با عنوان تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت سوم ) متخصصین سمیولوژی را لوگو شناسی و یا همان نشانه شناسی ترجمه کرده اند و در اینجا برای جلوگیری از تداخل با مفهوم خاص لوگو ها در طراحی گرافیک بهتر دیده شد تا از همان نام لاتین آن سمیولوژی به جای لوگو شناسی استفاده شود . زیرا همانطور که می بینید در هر حال موضوع بحث امروزه ما در لوگو شناسی به طور خاص طراحی لوگو و یا طراحی آرم در ارتباط تصویری نیست ، هرچند واژگان مشابهی را مورد استفاده قرار داده است .

سمیولوژی یا لوگو شناسی را می توان در مطالعه لوگو ها تعریف کرد. لوگو ها در سمیولوژی شامل هر نوع و گروهی از لوگو ها اعم از زبان ، کلمات ، تصاویر ، آواها ، حالات ، حرکات ، اشیاء است . این علم البته می تواند مطالعه علایم و نشانه های تصویری و روزمره ای را هم که با آن مواجه هستیم در بر بگیرد . بنیان گذار اصلی این رشته فردینان دو سوسور زبان شناس سوئیسی است ، که حدود صد سال پیش می زیسته است ، او در این خصوص می گوید : می توان تصور کرد که درآینده ، علمی به وجود آید که به نقش لوگو ها در زندگی علمی بپردازد ، این علم بخشی از روانشناسی علمی خواهد بود و می توان آن را سمیولوژی نامید .

( سمیون در زبان یونانی یعنی نشانه ) این علم در باره ماهیت طراحی لوگو ها و قواعد حاکم بر آن ها تحقیق خواهد کرد و زبان شناسی یکی از شاخه های آن خواهد بود .

اما هنوز مطالب بسیار جالبی در خصوص مطاعات سمیولوژی در طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها باقی مانده است که برای شما خواننده عزیز شرح دهیم ، این دانش زیرساختی در طراحی گرافیکی و طراحی لوگو در ایران مانند تمای کشور ها دارای تاریخچه بسیار خوبی است که در مقاله بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت ، پس با ما در سری مقالات جدید طراحی لوگو با موضوع تفکر خلاق قبل از طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها ( قسمت چهارم ) همراه باشید

ضمنا شما برای سفارش آنلاین طراحی های گرافیکی ، اعم از طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی ست اوراق اداری ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی پوستر و … می توانید از طریق شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱ با مشاورین طراحان برتر ارتباط برقرار کنید

ادامه دارد …

دیدگاه ها بسته شده است