آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی موضوعی است که در این نوشتار به آن پرداخته می شود ، همان طور که در سری مقالات پیشین سایت طراحان برتر گفته شد یکی از اشکال طراحی لوگو و یا طراحی آرم استفاده از اشکال انتزاعی می باشد.
برای طراحی اشکال انتزاعی با ما در مقاله آموزش طراحی لوگو ساین با استفاده از فرم های انتزاعی همراه باشید .
همانطور که می دانید یکی از اشکال انتزاعی در طراحی آرم مربع ها هستند ، شما به عنوان یک طراح گرافیک می توانید با حذف بخش هایی از مربع فرم جدیدی را حاصل نمایید ، که هر قسمت آن یک قابلیت بصری ویژه ای دارند . این تجربه باعث می شود تا طراح گرافیست بتواند که از یک فرم کاملا ساده به کمک حذف کردن به یک فرم پیچیده تر دست یابد و قابلیت های بصری آن را کشف کند ، البته حذف و اضافه کردن از فرم های انتزاعی شکلی اولیه از لوگو و یا علامت را به شما خواهد داد که نیاز به ویرایش های فراوانی دارد .
یکی دیگر از فرم های انتزاعی دایره است ، شما می توانید با حذف بخش و یا بخش هایی از شکل دایره ، شکل های مختلفی به دست می آید که کم و بیش فرم اصلی را تداعی می کنند .
فرم های حاصله می توانند در آینده به عنوان زمینه یک لوگو و یا یک آرم سازمانی مورد استفاده قرار گیرند . این تمرین صرفا برای تقویت قابلیت های بصری و تجسم طراحان گرافیست در طراحی لوگو و طراحی آرم سازمانی است و خوب است بدانید که در طراحی لوگو و یا طراحی آرم سازمان ها از این اشکال ساده به دست آمده ، استفاده نمی شود ، بلکه به مثابه نقطه شروعی برای به دست آوردن یک شکل ثانویه کامل و یا بخشی از یک نشانه می باشد .
با حذف بعضی از قسمت های شکل ، اشکال گوناگونی پدید می آیند که زاویه دار بودن و آن ها به تداعی حرکت بصری در فرم های حاصله می انجامد . این نوع تمرین ها کمک می کند تا هنگام تصمیم گیری برای شروع طراحی لوگو و یا طراحی آرم سازمان ها بتوان از خاصیت های حرکت در ارتباط با موضوع بهره ببرید.
چگونه یک لوگو و یا آرم سازمانی از اشکال ساده هندسی طراحی می شود ؟
اشکال ساده هندسی از قبیل دایره ، مربع و مثلث ، عناصر بصری واجد خصوصیات طراحی لوگو و یا طراحی آرم هستند که اشکال کامل و معنی دار محسوب می شوند . برای به وجود آورد تصاویر ثانویه از این اشکال ، از چند روش می توان در طراحی لوگو و یا طراحی آرم استفاده کرد .
ترکیب ، تکرار ، تلفیق ، حذف
با استفاده از ترکیب ، تکرار ، تلفیق و حذف می توان اشکال ساده را با روشی علمی با اشکال ثانویه تبدیل کرد و با استفاده از تنوع موجود در این ترکیبات تجربه های بصری جالبی به دست آورد . ترکیبات حاصله ، قابلیت های تصویری قدرتمندی را در خود نهفته دارند که در پاره ای موارد با اندک دستکاری به مدد خلاقیت طراح گرافیست و با حذف و یا اضافه کردن عناصری تصویری ساده یک نشانه ساخته می شود .
با ترکیب ساده ، زاویه دار ،تلفیق ، منظم و یا تکرار مجموعه ایی بصری از شکل ساده حاصل می شود ، که با تنوع در جهت و نحوه قرار گیری مجموعه شکل نوینی به خود خواهد گرفت .
زمینه های شکل گیری لوگو ها از اشکال طبیعی :
ساده کردن اشکال طبیعی
یکی از امکانات بصری که به فراوانی در اختیار طراحان گرافیست قرار دارد اشکال موجود در طبیعت هستند ، در واقع مهارت استفاده از همین فرم هاست که می تواند ارتباط بصری موفق مخاطب را در طراحی لوگو و یا طراحی آرم به وجود بیاورد . میزان آشنایی با فرم های موجود در طبیعت و شناخت قابلیت های بصری آن ها ، تسلط در ساده کردن تصاویر ، یافتن زوایای درست اشیاء و اشکال ، زمینه های مناسبی برای خلق یک نشانه به وجود می آورند ، در واقع شما با تغییر نگرش در زاویه دید خود (یعنی اشکا انتزاعی را متفاوت از آنچه دیگران می بینند ، ببینید) در تجسم و کشیدن اشکال انتزاعی می توانید یک لوگو هیجان انگیز و مفهومی ایجاد کنید. برای شروع در ساده کردن اشکال انتزاعی در نگرش خود بهتر است این کار از اشکال مجرد شروع شود . ساده سازی اشیاء ، میوه ها و سبزیجات هم چنین تمرین در یافتن زیباترین و مناسب ترین زوایای هر شیء یکی از راه هایی است که به شناسایی هویت بصری شما به خوبی کمک می کند .
برش اشکال هندسی برای خلق آرم سازمان ها
در این تجربه طراحان گرافیست می توانند برای بدست آوردن اشکال پیچیده تر در مرحله اول با استفاده از یک برش و جابجایی قطعات ، و در مرحله دوم با ایجاد دو برش قطعات تصویری تازه ایی ایجاد کنند و که در ترکیب مجدد خود می توانند مفاهیم بصری جدید در طراحی لوگو و یا علامت داشته باشند .
تمامی خطوط بکار برده شده شامل خطوط بریده و شکسته (القاءکننده هیجان ) خطوط مورب ( القاء کننده حرکت و احساس ) و خطوط صاف و منحنی (القاء کننده سکون و آرامش ) دارای خاصیت بیان گرایی هستند، خوب است که طراحان گرافیک به مطالعه روانشناسی طراحی های خود نیز بپردازند تا در هنگام طراحی و توضیح طرح خود به سفارش دهنده کار نیز موارد را به صورت علمی و منطقی عنوان نمایند ، البته طراحان گرافیست با استفاده از قابلیت های بیانی خطوط به هنگام تقسیم شکل هندسی به دو یا چند جزء دیگر می توانند مفاهیم بصری خاص خود را تشدید کنند .
پس از بدست آمدن نمونه های حاصله از برش و جابجایی قطعات نوبت رنگ گذاری روی قطعات است با استفاده از رنگ های موجود در جدول رنگ به تاثیر رنگ های متضاد ، هماهنگ و مکمل در تایید بر بخش های مورد نظر توجه کنید .
البته موضوع رنگ بندی لوگو تایپ و لوگو ساین ها در مقاات بعدی سایت طراحان برتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت ، با ما همراه باشید در مقالات بعدی …