نشر و گسترش طراحی لوگو ها در ارتباطات تصویری
دی ۱۸, ۱۳۹۶
رسانه های انتشار لوگو
دی ۲۸, ۱۳۹۶

منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری

منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری موضوعی است که در مقالات طراحی لوگو و طراحی آرم سایت لوگو برتر به آن پرداخته خواهد شد. پس با ما در مقاله منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری همراه باشید.

همانطور که در مقالات قبلی سایت لوگو برتر در خصوص طراحی لوگو گفته شد ، طراح گرافیک در کوشش های خود برای ساخت یا خلق لوگو ، سعی می کند طرح خود را با حال و هوای محصول و خدمات سازمان نزدیک و سازگار کند و مهمتر آن که هر طراحی لوگو تا سرحد توانایی های ذهنی ، هنری ، شیوه های اجرایی و به اصطلاح تکنیکی طراح ، نو ، منحصر به فرد و از سایر طراحی لوگو های موجود متفاوت و متمایز باشد . از این رو اگر هم به دلایلی طرح تا حدودی و از دور در نظام از پیش تعیین شده ای بگنجد ، این خواسته از روی اراده و آگاهی طراح یا لوگو ساز نیست . در هر حال سعی طراح لوگو و آتلیه طراحی لوگو و طراحی آرم همواره برای رسیدن به اثری جدید است . آن ها سعی می کند نظام های وضع شدهٔ موجود را بشکند تا لوگو یی بدیع بسازند . از این رو نقد و بررسی و یا حتی فهمی جامع از نشانه های گرافیک در ارتباط تصویری ، از حوزهٔ موضوعات اصلی « سمیولوژی » یا « علم لوگو شناسی » خارج است و یا در حاشیهٔ آن قرار می گیرد . تحلیل های پراکنده ای نیز که تحت عنوان « سمیولوژی کاربردی » در این زمینه وجود دارد محدود و گاه ناقص است . برای این که منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری به درستی بررسی شود ، بهتر است نویسندگان و پژوهشگرانی از میان طراحان گرافیک یا مدرسین این رشته که با موضوع از نزدیک تماس دارند درگیر شوند . با این وصف روش های بررسی و تحلیلی « سمیولوژی » و یا « علم لوگو شناسی » می تواند برای طراحان مفید و الهامبخش باشد و راه های تازه تر ، دقیق تر و بهتری برای آموزش ، بررسی ، و حتی طراحی لوگو و طراحی آرم شرکت ها پیش روی طراحان گرافیک باز کند .

استقلال طراحی لوگو ها و یا طراحی آرم ها از نظام های منضبط و یکسانی مثل زبان و خط از یک طرف و اشارهٔ کلی آنها به مجموع های از خصوصیت ها و کیفیت های یک مجموعهٔ متنوع از محصولات یا خدمات که در نهایت به یک نام ختم می شود ، باعث می شود که بتوانیم همهٔ آنها را نمادین نیز تلقی کنیم زیرا همان طور که می دانید ، الزاماً رابطهٔ طراحی لوگو با موضوعش رابطهٔ اشارهٔ منطقی و یا از روی شباهت نیست و مخاطبین از روی قرارداد یا عادت و کثرت انتشار ، رابطهٔ طراحی آرم شرکت ها را با موضوع یا سازمان درمی یابند .

طراحی لوگو در ارتباطات تصویری ، کاربرد و نیاز مصرف

همه روزه صد ها بلکه هزاران لوگو در سطوح ملی و جهانی طراحی ، ساخته و به ارتباطات تصویری افزوده می شود . امروزه با توجه به کثرت روز افزون لوگو ها ، می توان مشاهده کرد که این لوگو ها بیش از آن که معرف کیفیت تولید یا خدمات سازمانی باشند ، بیشترین کاربردشان شناساندن یک نام جدید و با تاکید ، یادآوری و شناساندن یک نام به مردم در عرصهٔ محلی یا جهانی است .

سفارش دهنده طراحی لوگو و نشانه ساز (طراح) نیز هر دو می دانند ، به دلیل کثرت روز افزون محصولات ، خدمات و کیفیت های مشابه ، بدون داشتن یک طراحی لوگو و طراحی آرم قوی و مؤثر ، جلب کردن توجه مخاطبین بسیار دشوار است . از طرف دیگر مخاطبین نیز برای محصول یا خدمات مطلوب و مورد نظرشان بیش از هر چیز در جستجوی نشانهٔ آن هستند . از این رو می توان مخاطب را به دلیل این نیاز کاربردی ، مصرف کننده یا کاربر نهایی طراحی لوگو یا حتی مصرف کنندهٔ لوگو دانست . حتی مصرف کنندهٔ لوگو در بعضی از سطوح مبادلات اقتصادی فرهنگی در جامعه، همان طور که خواهان کالا یا خدمات نو و با کیفیتی جدید است، خواهان طراحی لوگو های نو که معرف چیز جدیدی نیز باشد ، است . زیرا آن خدمات یا کالای نو را با لوگو های آن می تواند پیدا کند و بشناسد و از آن استفاده کند . از این منظر می توانیم بگوییم وفور و افزایش نشانه ها در ارتباط تصویری برای رفع نیاز مصرف و کاربری مردم است می توان گفت مردم خواهان طراحی لوگو های جدید هستند و آنها را دوست دارند ، همان طور که ابداع کلمات جدید و استفاده از آنها را در زبان خود دوست دارند . مشاهده می کنیم عموماً محبوبیت یک آرم ، به انعکاسی از وسعت و محبوبیت مصرف آن کالا یا خدمات مربوط است . البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که مبادلات تجاری ، کسب و کار و اقتصاد مبتنی بر رقابت و بازار آزاد ، دلیل مهمی برای افزایش روز افزون سازمان ها و بنگاه های اقتصادی است و این خود گسترش و تشویق به مصرف را با خود به همراه دارد که پیامد آن به وجود آمدن روز افزون لوگو های بیشتر در سطح جهان است . ولی اقتصاد بازار آزاد فقط بخشی از دلایل افزایش مصرف و به کارگیری کالا ، خدمات و بالاخره تعرفه طراحی لوگو را توجیه می کند . در حالی که می دانیم مردم خارج از مناسبات نظام اقتصادی حاضر و عوارض مصرف کنندگی آن ، در هر دوره و نسلی، در سطوح مختلف اجتماعی در حال ساختن ادبیات و واژه های جدید و به کارگیری آنها به جای واژه ها و توصیفات کلامی گذشته نیز هستند . حال آن که اگر بخواهیم این واژگان نو را به طور منطقی یا عقلایی ارزیابی کنیم دلیل وجود آنها را نمی شود به روشنی توضیح داد . پیشرفت علوم و فنون و نیاز به کلمات جدید هم در این مورد مؤثر است ولی آن هم فقط بخشی از این ساخت های جدید ادبی را در بر می گیرد . به نظر می رسد اشتیاق به طراحی لوگو خلاق و طراحی لوگو حرفه ای ، تولید و مصرف نشانه های جدید مثل نیاز انسان به تولید و مصرف واژه ها و ادبیات جدید است . همان طور که تولید و کاربری بسیاری چیزهای جدید دیگر به نوعی برای مردم خوشنودی و رضایت خاطر ایجاد می کند. تحلیل و بررسی بیشتر این موضوع در حیطهٔ روانشناسی و جامعه شناسی و دیگر علوم انسانی قرار می گیرد .

چیزی که به روشنی پیداست ، این است که لوگو های بسیاری هر روز به صورتی پویا به فضای زندگی ما اضافه می شوند . مهمترین دلیل برای طراحی لوگو و انتشار آن تشویق و تسهیل کاربری و مصرف خدمات و محصولات از هر نوع است . بخشی را هم می توان به دلایلی نظیر آنچه گفته شد از قبیل جلب رضایت مصرف کنندگان از طراحی های جدید در زمینه لوگو و نیز شیوهٔ چرخهٔ اقتصاد در بازار آزاد نسبت داد . به طور معمول با محصولات و خدماتی که خریداری می شوند ، چیزهای دیگری نیز خریده می شود، مثل بسته بندی آن و البته لوگو و نام آن . کمیت و کیفیت آن محصول دیر یا زود در اذهان محو می شود ولی لوگو آن برای مدتی طولانی تر در اذهان پایدار می ماند . حتی در بسیاری از موارد در واقع این لوگو و نام آن برند است که مورد نظر کاربر یا مصرف کننده است ، خواه خرید یک نوشیدنی با نام و لوگو یی معین باشد و یا تعلق خاطر به لوگو ی یک باشگاه فرهنگی هنری یا حتی یک رستوران باشد . در موارد بسیار مصرف کننده فقط برای رسیدن به آن لوگو است که زحمت خرید آن را به خود می دهد .

بررسی منحصر به فرد بودن هر طراحی لوگو در ارتباطات تصویری در اینجا به پایان رسید ، اما همان طور که می دانید موضوع لوگو شناسی بسیار پیچیده است و نیاز به بررسی های بیشتری دارد پس با ما در سری مقالات جدید طراحی لوگو و طراحی آرم همراه باشید .

ادامه دارد …

دیدگاه ها بسته شده است